Een paar weken geleden was er tijdens het raceweekend in Singapore veel aandacht voor Max Verstappen. Door een nieuwe regel mag er door de coureurs niet meer gescholden worden. Iets waar Verstappen zich niet aan hield, hij kreeg een taakstraf en ontvangt nu, met de race in Austin om de hoek, een opmerkelijke opmerking van FIA-steward Johnny Herbert.
Max Verstappen krijgt een taakstraf, dat was het gespreksonderwerp een aantal weken geleden tijdens het raceweekend van Singapore. Bij die persconferentie voorafgaand aan het weekend op het Marina Bay-circuit liet de Nederlandse wereldkampioen het woord “fucked” van zijn tong rollen. Hiermee verwees hij naar zijn bolide, de RB20. Alleen waren de stewards het niet eens met de gekozen woorden van de Red Bull Racing-coureur. Wat Verstappen zei zou namelijk een inbreuk zijn op artikel 12.2.1.k van het International Sporting Code van de FIA.
Het gevolg hiervan was dat Verstappen een taakstraf kreeg. Tijdens de daaropvolgende persconferenties koos Max Verstappen ervoor om vrijwel niets te zeggen als statement. FIA-steward Johnny Herbert, die zelf actief was als steward in Singapore, had eerder al aangegeven dat de straf terecht was en komt nu met een opmerkelijke oproep aan zowel de Nederlandse kampioen als de FIA. Herbert vertelde hierover tegenover CasinoHawks.
"Ik hoop dat het gezonde verstand zegeviert als Max scheldt tijdens een persconferentie in de Verenigde Staten. Er moet begrip zijn dat de beide partijen moeten samenwerken. Ik weet dat de FIA-president niet blij is met scheldwoorden. Er is onder coureurs begrip voor het feit dat schelden tijdens een persconferentie niet goed is. Het bouwde simpelweg op vanaf de 'rappers'-opmerking van de president. Sommigen vonden dat beledigend, tot Max naar de stewards moest in Singapore."
Verder gaf Johnny Herbert ook aan dat er één coureur was die aangaf dat schelden niet door de beugel kan: "Na afloop hadden we een vergadering met de coureurs en tenminste één van hen, die ik niet bij naam zal noemen, maakte duidelijk dat vloeken naar zijn mening niet acceptabel was. Er zijn veel jongeren over de hele wereld die van de sport houden en coureurs moeten begrijpen dat ze rolmodellen zijn. Het is aan Max en de FIA om af te spreken wat de sanctie zou moeten zijn. Dat deel hebben we niet in de hand."
Lees het artikel op de mobiele website