De coureurs zijn kritisch over de geldboetes van de FIA. We nemen een kijkje waar boetes voor zijn uitgedeeld dit seizoen.
Gisteren kwamen de Formule 1-coureurs gezamenlijk met een statement naar buiten over hoe de FIA met de coureurs omgaat. Het voornaamste onderwerp van dit statement waren straffen over randzaken zoals taalgebruik en sieraden van de coureurs, maar het ging ook over de geldboetes die de FIA uit deelt en waar dit geld heen gaat. Hier hebben wij enkele voorbeelden verzameld waar deze boetes voor werden uitgedeeld.
Veel boetes die de FIA uit deelt zijn voor veiligheidszaken zoals te hard rijden in de pitstraat, de auto op een onveilige manier loslaten na een pitstop of het hinderen van een snelle ronde van een andere coureur tijdens kwalificatie of een vrije training. De bedragen voor het te hard rijden in de pitstraat zijn relatief laag. Voor een totaal van 14 overtredingen, is hier voor €2.000 aan boetes uitgedeeld. Het onveilig loslaten van de auto na een pitstop is een stuk duurder. Dit heeft voor 6 gevallen in totaal €35.000 gekost. Het hinderen van een snel rondje is nog duurder. Slechts 4 gevallen heeft de coureurs in totaal €42.500 gekost.
Soms zijn er ook nog speciale gevallen. Zo raakte Sauber in Australië de controle over een wiel kwijt tijdens een pitstop. Dit kostte het team €5.000. Ook waren er forse boetes voor Lando Norris en Carlos Sainz. Zij staken na crashes over op het circuit. Hiervoor kregen beide coureurs een boete. Voor Norris was deze boete €50.000 waarvan €25.000 voorwaardelijk, terwijl Sainz een boete kreeg van €25.000, waarvan ook de helft voorwaardelijk is.
Andere, meer controversiële boetes, waren voor Verstappen, Leclerc en Tsunoda. Zo kreeg Tsunoda een straf van €10.000 omdat hij te laat was voor het volkslied in aanloop naar de Grand Prix van Canada. Voor schelden tijdens de persconferentie kreeg Verstappen een taakstraf opgelegd. Wat deze taakstraf precies inhoudt, is nog niet bekend. Vervolgens kreeg Leclerc ook een straf voor schelden in de persconferentie. Hij kreeg in plaats van een taakstraf een geldboete van €10.000, waarvan de helft voorwaardelijk.
Vooral deze laatste categorie aan straffen is iets waar de Grand Prix Drivers Association (GPDA) het niet mee eens is. En dus ook wat er precies met dit geld gebeurt willen zij weten. Dit is waarom zij gisteren met hun gezamenlijke statement kwamen.
Tot nu toe heeft de FIA een totaal van €305.600 aan boetes uitgedeeld aan de teams en coureurs. Wat zij met dit geld van plan zijn of waar ze het voor gebruikt hebben is voor iedereen een vraag. Ook bij de consistentie van het uitdelen van straffen worden nog wel eens vraagtekens gezet. De GPDA hoopt in elk geval dat de FIA snel met een antwoord komt hierover. Nu is het de hoop dat het niet allemaal al is uitgegeven aan etentjes en wijn zoals Verstappen grapte, nadat hij een boete kreeg voor het aanraken van de achtervleugel van Lewis Hamiltons Mercedes in 2021:
Lees het artikel op de mobiele website