Volgens Formule 1-journalist Joe Saward wil de GP van België vanaf 2026 niet omwisselen met de Grand Prix van Nederland en is Zandvoort al in gesprek met andere circuits.
Verschillend circuits op de F1 kalender bevinden zich nu in een moeilijke situatie, want hun contracten met de Formule 1 lopen volgend jaar af. Daaronder valt ook de Dutch Grand Prix, de organisatie weten dat ze in 2025 nog een race mogen organiseren. Echter, voor 2026 is de toekomst van de Grand Prix in Zandvoort nog onzeker.
De Formule 1 zegt te werken aan een roulatiesysteem tussen een aantal Europese circuits, omdat over de hele wereld verschillende circuits zich aanbieden voor een plek op die felbegeerde kalender. Éen van die roulaties zou tussen de GP van België en de GP van Zandvoort zijn.
Echter wordt er nu gespeculeerd, dat de organisatie van de GP van Spa-Francorchamps dat helemaal niet wil. En dat Zandvoort al bezig zou zijn met het spreken met andere landen: "Het gerucht gaat dat de Belgen jaarlijks een race willen blijven organiseren en niet willen deelnemen aan een roulatiesysteem met de Nederlanders, die zich slechts één race om de twee jaar kunnen veroorloven", begint Joe Saward in zijn Green Notebook.
"Daarom zijn de Nederlanders nu in gesprek met de Catalanen in Barcelona om te zien of ze vanaf 2026 een race kunnen delen, aangezien de Spaanse Grand Prix dat jaar naar Madrid verhuist – als het geplande circuit op tijd wordt voltooid".
Door de plannen van het roulatiesysteem tussen een aantal Europese circuits, staan er andere circuits ook op de wip van het verdwijnen op de Formule 1 kalender.
Door deze plannen is er een grote kans dat de koningklasse een historisch circuit gaat verliezen, namelijk Imola: "Het betekent dat de tweede Italiaanse race – bekend als de Grand Prix van Emilia Romagna – moeite zal hebben om te overleven, aangezien zij ook hoopten met iemand te kunnen afwisselen. In de stoelendans binnen de Formule 1 kan het zo zijn dat Imola uiteindelijk zonder partner achterblijft wanneer de muziek stopt", gaat Saward verder.
Maar waarom dreigen ze (F1 Red.) Imola te verliezen? Dat zou te maken hebben met een koerswijziging binnen de Formule 1: "De Formule 1 is erop gebrand om een aantal Europese races te stroomlijnen om ruimte te maken voor uitbreiding in Azië en Afrika", aldus de journalist.
De laatste jaren zijn ook al meer stratencircuit voorgesteld aan de FOM, een daarvan zou gaan plaatsvinden in Japan. Daarnaast is de Formule 1 ook hard bezig met het krijgen van een wedstrijd in Afrika. Eerst zou er een Grand Prix komen in Kylami, maar dat ging niet door. Nu wordt er gesproken over een eventuele race in Rwanda, waar toevallig later dit jaar het FIA-gala plaatsvindt.
Lees het artikel op de mobiele website