Ben Sulayem wil een Chinees Formule 1-team

| door Resham Ajodhia

Mohammed Ben Sulayem, de voorzitter van de FIA, blijft zich sterk maken voor uitbreiding van de Formule 1-grid. Na de bevestiging dat General Motors in 2026 die via Cadillac zal toetreden, richt hij zijn pijlen nu op een twaalfde team—liefst uit China. Maar hoe realistisch is dit plan?

De wens voor een twaalfde team

Ben Sulayem is al langer voorstander van een uitgebreidere Formule 1-grid. Hij vindt dat grote markten zoals de Verenigde Staten en China beter vertegenwoordigd moeten zijn in de sport. "Het is mijn droom dat grote landen een aanwezigheid in de Formule 1 hebben", verklaarde hij in een interview met Le Figaro. "De Verenigde Staten komen met General Motors. De volgende stap is een Chinese fabrikant."

Op dit moment heeft China geen coureur in de Formule 1, maar wel Zhou Guanyu die uitkomt voor Ferrari als reserve coureur. Maar een Chinees team zou een enorme boost geven aan de betrokkenheid van het land bij de sport.

Lees ook

De aantrekkingskracht van China

China is een gigantische markt voor de Formule 1. De Chinese Grand Prix keerde in 2024 terug op de kalender na een afwezigheid van vier jaar, en het land is een belangrijke groeimarkt voor de sport. Grote Chinese autofabrikanten, zoals Geely (eigenaar van Volvo en Lotus), BYD en SAIC, hebben de financiële middelen en technologische kennis om een F1-project te starten.

Daarnaast zou een Chinees team een commercieel aantrekkelijke zet zijn voor de Formule 1-organisatie en Liberty Media. De sport heeft al veel profijt gehad van de groeiende fanbase in China en een team uit het land zou dit alleen maar versterken.

Lees ook

Obstakels en tegenstand

Toch is het toetreden tot de Formule 1-grid geen eenvoudige opgave. De recente pogingen van Andretti om in de sport te komen, stuitten op veel weerstand van bestaande teams. Deze teams vrezen dat een extra team de financiële verdeling van de sport zal veranderen en hun eigen inkomsten zal verlagen.

Bovendien is er de vraag of een Chinese autofabrikant bereid is de grote investering te doen die nodig is om een competitief F1-team op te bouwen. In tegenstelling tot General Motors, dat samenwerkt met Andretti, hebben Chinese merken nog geen duidelijke stappen in deze richting gezet.

Lees ook

Toekomstperspectief

Hoewel Ben Sulayems visie voor een twaalfde team ambitieus is, blijft het onzeker of en wanneer een Chinees team daadwerkelijk de grid zal betreden. De Formule 1 blijft een politiek spel waarin commerciële belangen zwaar wegen. Maar als een grote Chinese fabrikant een sterk voorstel neerlegt en de FIA en Liberty Media kan overtuigen, zou de sport weleens een nieuwe revolutie kunnen ondergaan.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen