Vlak voor de start van het Formule 1-seizoen bracht Netflix het zevende seizoen van de hit-serie Drive to Survive uit. Net als voorgaande jaren krijgt de serie weer kritiek dat de verhalen die verteld worden overdreven zijn, of simpelweg niet kloppen. Een van de producenten van de serie kan zich echter niet vinden in deze kritiek.
Het is zeker niet de eerste keer dat er kritiek is op Drive to Survive en hoe zij verhalen creëren in hun serie die niet helemaal kloppen of gewoon niet waar zijn. Dit was de reden dat Max Verstappen een paar jaar geleden niet meer aan de serie mee wilde werken. Inmiddels werkt hij wel weer mee, maar ook dit jaar heeft Verstappen zich aan Drive to Survive gestoord.
Bij Verstappen werd in dit seizoen namelijk apart omgegaan met beelden van hem tijdens de Grand Prix van Miami. Dit was de eerste race die door Lando Norris werd gewonnen. In de serie werd Max Verstappen laten zien in de cooldown room waar hij baalde over het resultaat van de race. Alleen deze beelden waren van de Grand Prix op Zandvoort, en dus niet van Miami. Zo vertelde Verstappen zelf al dat hij dat weekend juist blij was voor zijn vriend Norris die eindelijk een race won.
Ook Toto Wolff heeft zich al negatief geuit over een moment van hem en hoe dat in beeld is gebracht door Netflix. James Gay-Rees, een van de producenten van Netflix gaat met The National in gesprek over de serie.
Gay-Rees is trots wat hij met Drive to Survive heeft neergezet en op het succes dat het heeft opgeleverd voor Formule 1. Maar het was ook logisch dat dit een succes zou zijn.
"Je hebt knappe jonge mannen die sportauto's besturen en hun leven riskeren. Ik bedoel, het is een vrij simpele formule voor succes. Mijn 18-jarige dochter wist twee jaar geleden niet eens hoe je 'Formule 1' spelde. Nu is ze geobsedeerd. Het is geweldig."
Ook geeft hij een verklaring waarom sommige verhaallijnen wat aangedikt worden. Het is namelijk lastig om een jaar aan gebeurtenissen binnen een team te vertellen in een of twee afleveringen van 40 minuten.
"Je moet de essentie pakken van wat je probeert over te brengen. Het wordt een interpretatie van wat er is gebeurd, maar onze ambitie is altijd om een authentiek verhaal te vertellen."
Lees het artikel op de mobiele website