FIA spreekt Red Bull vrij na controversiële regelwijziging

| door Lysanne van Mastbergen

Een onverwachte regelwijziging van de FIA zorgde voor veel ophef tijdens de zomerstop. De autosportorganisatie verbood asymmetrisch remmen, waarna Red Bull Racing al snel onder vuur kwam te liggen. In een reactie heeft de FIA echter laten weten dat Red Bull geen overtredingen heeft begaan.

Groot probleem of toch niks aan de hand?

Een onverwachte regelwijziging van de FIA zorgt al dagen voor veel discussie. Eind juli werd artikel 11.2.1 van het technisch reglement herschreven door de wereldwijde autosportbond na een unanieme stemming door de teams. De aanpassing betreft de regels rondom asymmetrisch remmen, wat vanaf de Grand Prix van Nederland expliciet verboden is.

Lees ook

Artikel 11.2.1 luidt als volgt: "Het remsysteem moet zodanig zijn ontworpen dat binnen elke remzone de op de remblokken uitgeoefende krachten even groot zijn en als tegengestelde paren op een specifieke remschijf werken. Elk systeem of mechanisme dat systematisch of opzettelijk asymmetrische remmomenten op een bepaalde as kan produceren, is verboden."

Al snel werd het team van Red Bull kritisch onder de loep genomen. Het Oostenrijkse renstal zou tot en met de Grand Prix van China gebruik hebben gemaakt van een zogenaamde inertieklep. Deze klep ontving hydraulische druk die via het brake-by-wire-systeem naar de achteras werd geleid. De druk kon met precisie naar de linker- of rechterkant van de achteras worden gestuurd, afhankelijk van de richting waarin de auto een bocht nam. Dit maakte asymmetrisch remmen mogelijk. Het is echter belangrijk op te merken dat Red Bull tot dat moment volledig volgens de regels handelde dankzij de toenmalige formulering van het reglement.

Lees ook

Is de regel dan aangepast en heeft Red Bull het component moeten verwijderen? Het gerucht gaat dat het onderdeel sinds de Grand Prix van Miami is verwijderd, waarna het team minder dominant presteerde. De FIA ontkent echter tegenover Motorsport.com dat een team gebruik heeft gemaakt van een onderdeel dat asymmetrisch remmen mogelijk maakte. Hun statement was in ieder geval luid en duidelijk: "Het is niet waar dat een team zo'n systeem gebruikte."

En daarmee wordt bevestigd dat Red Bull Racing dus geen overtredingen heeft begaan.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen