Normaal gesproken kunnen de topmannen van Red Bull en Mercedes het niet goed met elkaar vinden en verschillen ze behoorlijk van mening. Er is echter één punt, waar zowel Helmut Marko als Toto Wolff het helemaal mee eens zijn: de Formule 1-kalender is te vol!
Samen schuiven Helmut Marko en Toto Wolff aan voor de camera van ORF. Hier blikken de Oostenrijkers terug op het afgelopen seizoen. Een van de onderwerpen van het gesprek is de kalender. Beide heren zijn van mening dat deze zich niet verder kan uitbreiden. Als er wordt gevraagd hoeveel het kost om dit op te brengen, antwoordt Marko stellig:
"Ik vind dat we de grens hebben bereikt en waarbij wij, van het senior management, nog geprivilegieerd zijn. Je moet eens aan de monteurs denken. Het rijden in Las Vegas, zo laat in de nacht en dan vlieg je nog zo’n 14 of 16 uur en het gaat gewoon verder. Als we de 24 races op de kalender willen houden, dan moet de volgorde beter gecoördineerd worden."
"Het is onoverkomelijk dat we over de hele wereld vliegen, maar meer, is in mijn opzicht, niet goed, ook voor de belasting, tenzij je met twee crews gaat werken. De races moeten uitgebalanceerd zijn. Je hebt de Europese traditionele races, we hebben nieuwe races die ook goed zijn, maar waar wat motorsportcultuur ontbreekt, zoals er wel is op Spa of Monza. Zo moet het gebalanceerd blijven, maar meer mag het, naar mijn mening, niet worden.”
Toto Wolff is het met zijn landgenoot eens:
“Ik had het laatst al gezegd, over vorige week, Las Vegas was wreed. Terwijl je maar een paar uur daglicht ziet, voordat je naar bed gaat, weet je niet wanneer je gaat eten. Iedereen pakte dit anders aan, maar het tast je ritme aan. Zozeer dat je er lastig van kan herstellen. En dan nog het hele vliegen."
"Het zit allemaal over de limiet en wij reizen dan nog comfortabel. De monteurs, die vliegen economy en moeten opbouwen en afbouwen. Zij hebben het nog zwaarder. Je kan het zeker zien aan de gezichten van die mensen: het gaat niet meer."
Om op de poll te stemmen, open het originele artikel hier.
Lees het artikel op de mobiele website