Nu het seizoen is afgelopen, heeft Pirelli de cijfers van hun banden van afgelopen seizoen gedeeld. Welke band is het vaakst gebruikt? En hoeveel banden hebben de teams dit seizoen gebruikt? Dit zijn de cijfers.
Dit seizoen zijn er 24 races geweest in de Formule 1. Door de coureurs zijn er tijdens de trainingen, kwalificaties en races in totaal 65 534 rondes afgelegd. Dit bedroeg in totaal 334 942,175 kilometer. Dat is bijna evenveel als de afstand van de aarde naar de maan. 93,59% van deze afstand werd op slick droogweer banden gereden, 5,84% op de intermediate en slechts 0,57% van de rondes werden gereden op de extreme wet banden.
Van de slick banden, werd de zachtste compound van allemaal, de C5 compound, het meest gebruikt. In totaal zijn er hier 1980 sets van gebruikt. De minst gebruikte band, is de hardste C1 compound. Hiervan zijn 240 sets gebruikt door de teams. Van de regenbanden zijn het vooral de intermediates waar veel sets van zijn gebruikt, namelijk 1429 sets. Een stuk meer dan de extreme wets, hiervan zijn 488 sets gebruikt.
De langste stint van het hele seizoen, is afgelegd door Pierre Gasly. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidjan legde hij 50 af op de C3 band, de band die dat weekend de harde band was. Daarmee legde de Fransman ruim 300 kilometer af op een enkele set banden.
Pirelli is druk bezig om de Formule 1 zo duurzaam als mogelijk te krijgen met betrekking tot hun banden. Een opzicht waar ze hierin verbeteringen hebben gemaakt is hun 'strip-and-fit' beleid van de regenbanden. Als deze onder een auto werden gezet, maar hier geen rondes op werden gereden, konden ze de banden weer meenemen naar een volgende race om ze daar te gebruiken. Volgens Pirelli heeft dit zo'n 3500 banden bespaard.
Toch is er nog veel winst te boeken voor Pirelli wat betreft duurzaamheid. Zo zijn er 8016 sets banden meegenomen naar races en daarvan zijn er 2718 nooit gebruikt. Ook zijn er veel slick banden die wel onder auto's zijn gezet, maar vervolgens niet gebruikt en ook zijn er een hoop banden, maar voor een of twee rondes gebruikt, bijvoorbeeld voor een snelle ronde tijdens kwalificatie of training. Samen zijn dat weer bijna 2000 banden die niet of amper zijn gebruikt. Niet alleen is dat verspilling als het gaat om de productie, maar ook het logistieke proces van 2000 banden over de hele wereld vervoeren om uiteindelijk niet of amper gebruikt te worden, roept zo zijn vraagtekens op.
Lees het artikel op de mobiele website