Begin van dit weekend werd gemeld dat Red Bull de verkeerde achtervleugel zou hebben meegenomen naar Las Vegas. Ze verduidelijken wat er precies aan de hand was.
Na de trainingen op vrijdagen begonnen de verhalen naar buiten te komen: Red Bull zou de verkeerde achtervleugel hebben meegenomen. Dit resulteerde in een groot gebrek aan topsnelheid, wat ze vermeend zo'n zes tiende van een seconde kostte per ronde, over het stratencircuit van Las Vegas.
Eerder, op de vrijdag, meldde Helmut Marko dat Red Bull met de verkeerde vleugel naar Las Vegas is gevlogen en dat het niet mogelijk was om een vervangende vleugel in te laten vliegen. Tegenover de camera bij Sky Sports liet Red Bullteambaas Christian Horner weten waarom het niet mogelijk was om een andere vleugel in te laten vliegen: Die is er niet.
"We zijn niet vergeten om een achtervleugel mee te nemen. Ik weet niet precies waar het vandaan kwam, maar we hebben geen specifiek ontworpen vleugels voor circuits met een zeer lage downforce, die je in potentie hier en in Monza kunt gebruiken. Je kunt kiezen waar je je geld aan uitgeeft binnen het budget cap. Met de vleugel die we hebben, moet je uiteindelijk de vleugel bijsnijden om topsnelheid te bereiken. Dat is wat veel teams hebben gedaan."
Zo verdedigt Horner zijn team dus. Wel geven ze bij Red Bull aan om het mogelijk in de toekomst toch anders aan te pakken. Waar ze voor 2024 dus bewust de keuze hebben gemaakt om geen achter vleugel te maken, voor de circuits waar downforce het minst noodzakelijk is. Overwegen ze om voor volgend seizoen wel een dergelijke vleugel te ontwikkelen. Dit kan ervoor zorgen dat ze op circuits zoals Las Vegas, maar ook op circuits zoals Monza weer mee kunnen doen voor pole-posities en overwinningen.
Lees het artikel op de mobiele website