Vasseur gefrusteerd door beslissing van de FIA : "dat heeft ons een of twee maanden gekost"

| door Rik Blokland

Dit seizoen is er veel te doen geweest om de zogeheten 'flexi-vleugels'. De voorvleugels van de Formule 1-auto's die op een bepaalde manier buigen dat ze een aerodynamisch voordeel opleveren in, zowel de bochten, als het rechte stuk en ook nog door de testen van de FIA heen komen.

Onverwachtse beslissing FIA 

Vooral Mercedes en McLaren waren er vroeg bij met deze vleugels. Iets wat vooral voor McLaren voor een grote stap in de prestaties heeft gezorgd. Ferrari was laat met het introduceren van een vergelijkbaar soort vleugel. Zij waren ervan overtuigd dat de FIA deze zou verbieden. Maar nu dat niet is gebeurd hebben zij ze sinds de Grand Prix van Singapore ook geïntroduceerd. Hiermee hebben ze ook meteen een stap gezet in hun prestaties, want vanaf dat weekend waren ze een stuk competitiever dan de races daarvoor. Het leverde ze zelfs overwinningen op tijdens de Grands Prix van de Verenigde Staten en Mexico.

Lees ook

Bij Autosport legt de teambaas van Ferrari, Fred Vasseur uit, waarom ze deze vleugels zo laat pas hebben geïntroduceerd: "Er was frustratie, omdat we op een gegeven moment aan het wachten waren op een beslissing van de FIA, toen ze de camera's installeerde. We waren ervan overtuigd dat het een 'no-go' zou zijn. En opeens was het een 'go'. Dus dat heeft ons een of twee maanden gekost." Hij geeft ook verdere uitleg waarom het ze zoveel ontwikkelingstijd gekost heeft: "Het is lastig omdat je met de cost cap keuzes moet maken. Het betekent dat als je ervan overtuigd bent dat iets niet wordt toegestaan en je moet iets gaan ontwikkelen, dat het je dan tijd kost in de windtunnel. Maar het was onze beslissing." Sluit Vasseur af.

De Fransman baalt van de keuzes die zij gemaakt hebben en van de beslissing van de FIA. Want momenteel strijden ze nog steeds voor de constructeurstitel. Stel ze hadden deze voorvleugel al eerder aan hun pakket toegevoegd hadden ze mogelijk in het midden van het seizoen meer punten kunnen pakken. Iets wat ze nu misschien duur kan komen te staan, als het niet lukt om McLaren in te halen.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen