De eerste en enige vrije training van het raceweekend in Oostenrijk staat over een paar uur op de planning. En zeker weten dat coureurs deze vandaag nodig gaan hebben. Voorafgaand aan de Grand Prix zijn een aantal dingen veranderd aan de Red Bull Ring, die hopelijk ervoor zorgen dat er minder track limits-waarschuwingen worden uitgedeeld. Wereldkampioen Verstappen weet nog niet wat die ervan moet vinden.
Laten we je kort terugnemen naar de Grand Prix van Oostenrijk in 2023, want deze stond in het thema van de wel bekende track limits. In eerste instantie bevestigde de stewards dat er maar liefst 100 overschrijdingen van track limits waren gemaakt. Echter bleek dit later er ruim 1200 te zijn. Hierdoor werd het officiële resultaat van de race pas vijf uur later bekendgemaakt door de FIA.
Om dit fiasco te voorkomen is het circuit van de Red Bull Ring aangepast. Er zijn onder andere ‘variabele’ grindbakken geplaatst tegen de kerbstones, maar ook zijn in bochten 1, 3, 4 en 6 de lijnen verplaatst. Nu liggen de al bestaande grindbakken daar dus dichter bij de baan.
Max Verstappen vertelt in een gesprek, met onder meer RacingNews365, hoe hij aankijkt tegen de nieuwe maatregelen. "Over het algemeen is het een geweldig circuit om te rijden. Ik heb er altijd erg van genoten en vooral van de snelle bochten”, vertelde de Nederlander. "Met de lay-out die het circuit heeft, met de run-offs daarachter, heb je het altijd wel over track limits."
"En het is ook een beetje een probleem dat de banden gedurende een rondje oververhit raken. De voorbanden worden heel erg heet. Op een natuurlijke wijze onderstuur je wijd en soms gebeurt het al bij de entry van de bocht, dat je bij het uitkomen op de exit een paar millimeter te ver zit. En dan wordt er een overschrijding van de track limit gemeld. Ik hoop gewoon dat het met het grind misschien een beetje wordt gestopt."
En als laatst had de wereldkampioen het volgende nog te zeggen: “Je moet wat voorzichtiger en wat preciezer zijn, we zullen dus zien of dit de juiste manier is. Ik denk ook dat niemand op dit moment een duidelijke oplossing heeft wat het beste is. We delen de baan natuurlijk ook met de MotoGP en andere raceklasses. Het is wat lastig om op dit moment de beste oplossing te vinden".
Lees het artikel op de mobiele website