Wat kan Red Bull doen om Perez te helpen in de F1?

| door Lysanne

Het team van Red Bull Racing heeft bekend gemaakt dat ze al langere tijd bezig zijn met werken aan Sergio Perez zijn auto. Maar hoe zit dat precies en wat wordt er allemaal onderzocht?

Verschil tussen Perez en Verstappen

Nog niet zo lang geleden maakte Red Bull Racing duidelijk, na weken van speculatie en geruchten, dat Sergio Perez gewoon bij het team blijft. De Mexicaan heeft sinds mei al problemen met presteren in hun bolide, de RB20. Max Verstappen heeft de schade weliswaar kunnen beperken sinds de rivaliserende teams Red Bull hebben ingehaald, maar Perez heeft het team uit Milton Keynes wel bakken met punten gekost in de titelstrijd.

Sergio Perez heeft sinds de race van Imola in Italië maar 28 punten behaald, daarmee leek het vervangen van de coureur een betere optie. Toch besloot Red Bull hem te houden en om nog eens goed naar de auto van Perez te kijken. Want de Mexicaan blijft moeite hebben met zijn bolide en in een strijd om een constructeurskampioenschap is dat verre van handig. Dus hoe gaat Red Bull Perez helpen hiermee?

Lees ook

In een interview tussen Motorsport.com en Pierre Wache, vertelde de technisch directeur van het Oostenrijkse renstal over diverse toekomstige upgrades voor de auto. Deze zouden specifiek gericht zijn op het toevoegen van prestaties, maar wel op een manier dat Sergio Perez als Max Verstappen er iets aan heeft. Toen gevraagd werd of Perez meer worstelt dan Verstappen wanneer de bolides moeilijker te bedienen worden, zei hij te volgende: “Een deel van de verklaring kan dat zijn, dat klopt. Wat we willen is de snelste auto, maar op een manier die door de chauffeurs kan worden gebruikt, is dat het belangrijkste doel.”

"Als we de auto sneller maken op een manier die Checo kan gebruiken, betekent dat dat beide chauffeurs er het maximale uit kunnen halen. Zelfs als beide bestuurders verschillende behoeften of voorkeuren hebben, zijn de vereisten voor de auto nog steeds erg vergelijkbaar. Fineel is het hetzelfde. Er kunnen zeker verschillen zijn in rijstijlen, maar daar zullen we de ontwikkeling van de auto niet voor gebruiken. We zullen de opstelling van de auto gebruiken."

Pierre Wache

Problemen verminderen

Wache legde uit dat Red Bull bepaalde aanwijzingen heeft ontdekt waarom Perez meer moeite heeft met de besturing van de auto dan Verstappen, waarbij dit probleem verder gaat dan alleen het verschil in tempo tussen de twee coureurs. Het nabootsen van deze eigenschappen in de simulator blijkt echter bijzonder lastig te zijn met de huidige generatie grondeffectauto's, wat een veelvoorkomend probleem is in de paddock.

Lees ook

“We proberen enkele neigingen te zien, maar het is erg moeilijk om ze te benadrukken, want vorig jaar had hij het soms ook moeilijk, dus het is moeilijk voor ons om te vinden”, vervolgde Wache. "Het grootste probleem dat we hebben is dat we de auto en al deze dingen in simulaties proberen te reproduceren, maar dat betekent niet dat het precies simuleert wat de auto onder alle omstandigheden doet.”

"De interactie met de banden is erg moeilijk te reproduceren, zelfs als we ons best doen. Het verbeteren van deze gebieden is een belangrijk onderdeel van ons proces."

Pierre Wache

In het huidige tijdperk van auto's met minder neerwaartse druk is de oplossing meer dan alleen het toevoegen van downforce, omdat het steeds moeilijker wordt om de auto's in balans te houden tussen snelle en langzame bochten. Wache legde uit dat de aard van deze regelgeving met zich meebrengt dat prestatieverbeteringen het risico verhogen dat de auto's moeilijker in balans te houden zijn, wat ze lastiger maakt om te rijden. Dit heeft het vertrouwen van Perez aanzienlijk meer beïnvloed dan dat van Verstappen.

"Dat is gewoon een risico met dit soort regelgeving”, voegde de technisch directeur toe aan het einde van zijn verhaal. “Het is wat we ook van sommige andere teams hebben gezien, Mercedes heeft bijvoorbeeld gezegd dat de balans in voorgaande jaren een groot probleem voor hen was. Zelfs McLaren had het aan het begin van dit seizoen. De balans met deze auto's is vrij moeilijk te bereiken, want als je downforce creëert in een specifiek deel van de auto dat je niet mechanisch opnieuw in balans kunt brengen, dan is het moeilijk om die winst te gebruiken."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen