Christian Horner niet eens met 10 seconden straffen Verstappen: "Waarom werd hij wél bestraft en Perez niet?".

| door Liam Cuperus

Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner waren de straffen voor Max Verstappen in Mexico totaal niet terecht.

Verstappen's straf

Gisteren tijdens de Grand Prix van Mexico, kreeg Verstappen 2 keer een 10 seconden straf voor het na buiten drukken van Lando Norris in bocht 4 en bocht 8. De ene zegt dat de straffen voor de Nederlander terecht waren, terwijl de anderen juist denken dat de straf veel te zwaar was voor Verstappen.

Éen van die mensen is Red Bull teambaas Christian Horner, tijdens een persmoment na de race gisteren nam de Brit zelfs data mee van de auto van Norris en Verstappen om nieuw bewijs te tonen: "Ten eerste: die straffen waren natuurlijk extreem", begint hij.

"Maar ik denk dat hier toch iets fundamenteels achter schuilt, want dit was ongetwijfeld ook een reactie op afgelopen raceweekend in Austin. Maar ik denk echt dat het belangrijk is dat de stewards en de coureurs om de tafel gaan om dit te bespreken".

Lees ook

Horners tegenargument         

"Op de GPS heb ik de ronde van het incident en de snelste ronde van Norris naast elkaar gelegd, dus Lando versus Lando", vervolgt Horner.

"Hij remt natuurlijk aan voor bocht vier, maar je ziet dat hij vlak voor het incident met Max ineens vijftien kilometer per uur sneller rijdt én een aanzienlijk stuk later remt dan voor zijn snelste ronde. Hij zou die bocht in de beginfase dus sowieso niet halen, want met die snelheid zou hij hoe dan ook buiten de baan belanden. Dat zie je ook op de onboard-camera als je naar zijn stuurbewegingen kijkt."

"Voor die incident-ronde had hij waarschijnlijk een kilo of 80 aan extra brandstof bij zich, in ieder geval in vergelijking met zijn snelste ronde, maar ik denk wel dat dit aantoont dat we flinke risico's lopen. Vroeger was het echt een prestatie om buitenlangs in te halen, dat was enkel weggelegd voor de grootste waaghalzen. Maar nu lijkt het wel alsof we die inhaal-regels ineens omdraaien, alsof coureurs die bij de apex vóór een andere coureur zitten meteen recht op ruimte hebben bij de exit."

Ook is de Red Bull teambaas niet blij met de inconsistentie van de FIA:

"Op iedere kartbaan wereldwijd geldt: als je aan de binnenkant zit in een bocht, heb jij de controle. Dat is een van de principes van het karten en ik denk dat de Formule 1 ook terug moet naar dat principe. Als je aan de buitenkant zit, hoef je niet te rekenen op prioriteit. Anders komen we de komende vijf raceweekenden echt in een grote chaos terecht, dus ik denk dat het belangrijk is dat de coureurs samenkomen om het voor eens en voor altijd eens te worden over deze regels. Want we liepen natuurlijk ook tegen inconsistentie aan, want waarom werd Sergio Perez niet bestraft voor dat incident met Lawson?", sluit de Brit af.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen