Helmut Marko over de Red Bull-motor van 2026: "Mercedes is als favoriet uitgeroepen, maar..."

| door Rik Blokland

In 2026 staat de Formule 1 voor een grote verandering in het motorreglement. Voor Red Bull is die verandering extra groot, omdat zij vanaf volgend jaar in samenwerking met Ford hun motoren zelf gaan maken. Helmut Marko geeft een korte update hoe het ervoor staat.

Mercedes als favoriet bestempeld

Na de vorige grote wijziging in het motorreglement, was het Mercedes die daar met kop en schouders bovenuit stak. Zij hadden zo'n sterke motor dat ze daar nog jaren een voordeel van hadden. Daarom wordt er veel gedacht dat Mercedes dat volgend jaar weer kan gaan doen, maar Helmut Marko vertelt in Kleine Zeitung dat dat eigenlijk nergens op gebaseerd is. "Mercedes heeft zichzelf tot favoriet uitgeroepen, maar daar is geen bewijs voor. Alleen al de ontwikkeling van de verbrandingsmotor is ongelooflijk. De motor is kleiner dan die in mijn grasmaaier!"

"Er zijn drie of vier dingen die belangrijk zijn voor de nieuwe auto: de verbrandingsmotor. Daar zijn we mee bezig en tenzij er duurzaamheidsproblemen zijn, zal het geen game-changer zijn. De batterij is cruciaal; we beginnen met een conventionele oplossing hiervoor en benzine is een zeer belangrijke factor. De ontwikkeling op dit gebied gaat heel goed met onze partner Exxon."

Lees ook

Focus op 2026

Ook geeft de Oostenrijker nog een update over dit seizoen. Hij verwacht namelijk dat zijn team snel de blik zal richten op de ontwikkeling van de auto van 2026 en dus niet meer de auto van dit seizoen verbeteren."Er is een precieze toewijzing van hoe de windtunnel en alle hulpmiddelen worden gebruikt. Op een gegeven moment zullen ze echter zeggen: Oké, dat is het voor verdere ontwikkeling. Om twee redenen: tijd - de productie van nieuwe onderdelen kost tijd - en het kostenplafond. De vraag is dus: waar zet je je middelen in? Ik neem aan dat er na Silverstone of op zijn laatst Spa een beslissing wordt genomen om je volledig op de nieuwe auto te richten."

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen