Pierre Waché hadden de updates die ze meenamen naar Austin afgelopen jaar, een grotere impact gehad wat ze eerder dachten.
Na een dramatisch weekend in Monza afgelopen jaar, was er veel werk aan de winkel voor Red Bull. Het Oostenrijkse team nam daarom toen in Austin wat updates mee. Echter, tot iedereens verbazing stond er op het FIA-document dat Red Bull toen slechts 2 updates had meegenomen. En dan ging het om wat aanpassingen aan de vloer en wat veranderingen aan de sidepods.
Nu onthult Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, in een interview met Motorsport dat het updatepakket veel groter was dan wat op het document stond: "Het FIA-document gaat alleen maar over de vorm en over de onderdelen die je hebt veranderd", "Dat zegt niets over de karakteristieken of de hoeveelheid downforcepunten die je wint", begint hij.
"Het pakket was groter, al weet ik natuurlijk niet wat de anderen doen. We hebben wel de waarheid verteld: we hadden de vloer aangepast en we hadden een grote winst gevonden als het gaat om downforce ten opzichte van de correlatie. De samenhang met de windtunnel was een stuk beter. We hebben in het document dus niet gelogen, alleen vertelt dat document je niet hoeveel we precies hebben gevonden."
Volgens Pierre Waché deden de updates toen precies wat ze moesten doen: "Het pakket deed precies wat we wilden. De aerodynamica-afdeling heeft daar erg goed werk mee geleverd. Het betekent dat ons begrip van de problemen correct was en dat we weer vooruit konden. Het betekent alleen nog niet dat we alles hadden opgelost, maar we hebben de balans al wel behoorlijk verbeterd", sluit de Red Bull technisch directeur af.
Dankzij de updates van Austin vorig jaar, kon Max Verstappen gewoon weer meedoen voor de overwinning en met succes. Want vanaf Austin wist hij nog twee wedstrijden te winnen en kroonde hij zich in Las Vegas als 4-voudig wereldkampioen.
Lees het artikel op de mobiele website