Formule 1 ontwerper Adrian Newey suggereert dat de berichtgeving van Sky het imago van Max Verstappen in Engeland heeft verslechterd. Hij springt dan ook in de bres voor zijn voormalig Red Bull-collega.
Volgens Newey wordt de Nederlander door buitenstaander niet genoeg gewaardeerd en wordt hij expres in het slechte daglicht gezet door F1 verslaggeving van Sky. In een uitgebreid interview met de podcast High Performance van oud BBC F1-presentator Jake Humprey, blikt Newey terug op zijn tijd bij Red Bull en geeft hij een aantal bijzondere inzichten in het karakter van Verstappen
In een deel van het interview gaat Newey in op het feit dat hij vindt dat Verstappen niet op de juiste manier wordt afgeschilderd door de televisieverslaggeving, dat gold volgens hem ook voor Sebastian Vettel toen hij zoveel won: "Van buitenaf weet ik niet zeker of mensen Max volledig waarderen en begrijpen, net zoals ze dat niet deden met Sebastian", zegt Newey. "Er is een soort demonisering waar ze beiden soms onder leden, wat erg oneerlijk is."
"En misschien is dat ook wel een beetje van de Britse media, als ik eerlijk ben. Sky heeft een enorme invloed over de hele wereld. Hoewel het kijken niet echt internationaal is, is hun verslaggeving behoorlijk nationalistisch, durf ik te zeggen, en dat kan invloed hebben" , vervolgt de Brit.
Ook werd Newey gevraagd of de Nederlander, ooit onder druk is bezweken: "Misschien een beetje in zijn kampioenschap van '21, toen de intensiteit, vooral na Silverstone, op de baan tussen Lewis en Max zo intens werd", Newey voegt toe: "Het is altijd makkelijker voor de jager dan voor de gejaagde. En Max begon, denk ik, een beetje druk te voelen van de gejaagde. Daarom had hij in werkelijkheid waarschijnlijk geluk dat hij geen straf kreeg voor zijn rijden in Brazilië".
Newey werd ook nog gevraagd over of Verstappen moeite had met het drama rond Abu Dhabi 2021. "Ik denk, eerlijk gezegd, dat Max zo zelfverzekerd is," zegt de Brit. "Dit is op een positieve manier. Het is niet op een negatieve manier".
Lees het artikel op de mobiele website