Christian Horner noemt eigen motorproject Red Bull 'grootste uitdaging ooit'

| door Liam Cuperus

Red Bull zal vanaf 2026 met eigen krachtbron gaan rijden. Volgens teambaas Christian Horner gaat dat een grote uitdaging worden.

Geen klantenteam meer 

Het team van Red Bull heeft de afgelopen jaren veel succes gehad als klantenteam. Het team maakte de laatste jaren gebruik van Renault en Honda-motoren. Met Renault beleefde Red Bull veel ups en downs, van de dominante jaren met Vettel tot aan de vele DNF's in 2017 en 2018. Daarom wisselde het Engelse team het jaar erop naar Honda-motoren en sindsdien zijn ze drie keer kampioen geworden met Max Verstappen.

Vanaf 2026 gaat het Oostenrijkse team echter voor het eerst met een eigen krachtbron rijden, waarbij ze wel ondersteuning krijgen van Ford. In een interview met Autosport.com, vertely Christian Horner over de uitdaging die er aan omt voor Red Bull vanaf 2026 als de nieuwe reglementen komen: "Het is bij uitstek onze grootste uitdaging", begint de Engelsman.

"We hebben een start-up opgericht, zeshonderd mensen gerekruteerd, een fabriek gebouwd, het proces in gang gezet en een groep mensen samengebracht om te werken binnen een Red Bull-cultuur die ontzettend succesvol is geweest qua chassis. Er komen er natuurlijk veel van andere teams, deelnemers en leveranciers in de Formule 1, en het is een gigantische onderneming om zeshonderd mensen, al je processen, je supply chain en al het andere klaar te krijgen om [motoren] te leveren voor twee teams vanaf 2026."

Lees ook

Samenwerking met Ford 

"We hebben het voordeel van een geweldige samenwerking met Ford Motor Company en die relatie werkt ontzettend goed", vervolgt Horner.

"Het is onvermijdelijk dat we op de korte termijn wat pijn zullen gaan voelen, maar op de lange termijn is er winst te behalen als we alle engineers onder één dak hebben. We hebben het voordeel nu al gezien wat betreft dat de mensen van het chassis en de engineers van de motoren naast elkaar zitten, terwijl we starten met het integreren van de 2026-motor in de 2026-auto", sluit Horner af.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen