‘Ferrari zinspeelt op komst nieuwe ophanging voor 2025, soortgelijke als Red Bull’

| door Michael Janiec

Ferrari's teambaas, Fred Vasseur, heeft in berichtgeving van Motorsport.com gesuggereerd naar een mogelijke koerswijziging qua ontwerp van de Formule 1-auto van het rode team in 2025. Het collectief erkent dat de voordelen van incrementele upgrades steeds kleiner worden, waardoor grondigere veranderingen aan het concept moeten worden overwogen.

“Met het kostenplafond en de huidige regelgeving moet je beide kanten beheren en we zullen upgrades brengen als we iets te brengen hebben”, verklaarde Vasseur.

“Wat je in gedachten moet houden is dat je een soort convergentie van prestaties hebt en dat het ontwikkelingstempo veel lager ligt dan twee jaar geleden”, ging de Fransman afwegend verder.

Ferrari op zoek naar substantiële 'gains' met opvolger SF-24

Deze verandering in aanpak heeft geleid tot speculaties of Ferrari een radicalere aanpak zou overwegen voor de auto van 2025, mogelijk met een ‘pull-rod’ voorwielophanging, vergelijkbaar met de ophanging die wordt gebruikt door Red Bull Racing.

Dit ontwerp heeft bewezen aerodynamisch voordelig te zijn en verbetert de luchtstroom rond de voorkant van de auto en naar de cruciale venturitunnels waar de vloer begint.

Hoewel Vasseur deze veranderingen niet expliciet bevestigde, gaf hij wel toe dat er al wordt gewerkt aan de auto voor 2025: “Een deel van het team werkt aan de volgende updates die we dit seizoen zullen zien, en een ander deel richt zich al op de single-seater van volgend jaar,” zei de teambaas.

Deze mogelijke wijziging in de ontwerpfilosofie zou kunnen samenvallen met de komst van Lewis Hamilton in 2025.

Waarom een pull-rod ophanging effectief is

Het is geen geheim dat de pull-rod ophanging van Red Bull een belangrijke factor is in de uitzonderlijke prestaties van de recente Red Bull-bolides.

Door de ophangingsarmen lager op het chassis te monteren, wordt het zwaartepunt van de auto verlaagd, waardoor het rijgedrag en de stabiliteit verbeteren. Bovendien zorgt het pull-rod ontwerp voor een betere verpakking van de onderdelen van de voorwielophanging, waardoor er ruimte ontstaat voor aerodynamische optimalisatie.

Of Ferrari dit ontwerp uiteindelijk zal overnemen valt nog te bezien. Maar de opmerkingen van Vasseur suggereren dat het team openstaat voor gedurfde veranderingen in de jacht op een wereldtitel in het laatste jaar van deze technische reglementen.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen