Nikolas Tombazis van de FIA heeft uitgebreid gereageerd op een vraag van George Russell.
Aan het einde van 2024 waren er veel spanningen tussen de coureurs en FIA. Volgens de coureurs kregen ze te weinig transparantie van de FIA over verschillende onderwerpen. Zo wou George Russell, GPDA-voorzitter, weten waar de opbrengst van de FIA van o.a. boetes aan wordt besteed.
De Mercedes-coureur zei het volgende: "Toen er een paar jaar geleden presidentsverkiezingen werden gehouden, sprak de FIA veel over transparantie. Dat ging ook over waar het geld van boetes heenging, bijvoorbeeld voor andere raceklassen. Daar stonden we achter. We willen gewoon transparantie en inzicht in wat er vanaf het begin is beloofd."
Volgens Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA, vindt hij de kritiek van de Brit onnodig. Daarnaast geeft hij tegenover Motorsport.com een uitgebreid antwoord op de vraag van Russell: "De FIA is geen winstgevende organisatie", begint Tombazis.
"We hebben geen aandeelhouders die naar wat cijfers op de beurs kijken en hopen dat de aandelenkoers omhoog gaat of dat ze meer dividend krijgen. Dus al het geld wordt besteed aan zaken die als nuttig worden beschouwd, of het nu gaat om veiligheid, de basis van de motorsport of soms andere projecten die te maken hebben met verkeersveiligheid."
Volgens Tombazis heeft het ook te maken met de emoties van de coureurs: "Ik denk dat de vraag soms een beetje wordt beïnvloed door de emoties van het moment of door een besproken boete. Ik realiseer me dat iedereen die een boete betaalt daar altijd een beetje geïrriteerd over is en zich misschien een beetje gekrenkt voelt, maar er zijn zoveel verschillende projecten dat je nooit tot de conclusie kan komen dat het geld wordt besteed aan kerstfeestjes."
Tombazis zegt ook dat het geld van de FIA wordt gestoken in verschillende projecten: "Het bedrag dat wordt uitgegeven aan projecten is veel hoger dan de boetes die worden geïnd, wat volgens mij aangeeft dat alles wat daar naartoe gaat een positieve impact zal hebben. Je kunt moeilijk projecten vinden bij de FIA die geen sociale impact hebben op motorsport. Wat ik met zekerheid kan zeggen, is dat boetes van coureurs in de ene sport niet een andere sport of categorie subsidiëren. Maar als je kijkt naar andere initiatieven, of het nu onze campagnes zijn, zoals die over online misbruik en alle andere projecten, of veiligheidsprojecten, dan denk ik dat het nobele manieren zijn om geld uit te geven. Dat geld van de boetes draagt er wel aan bij."
Om hoeveel geld gaat het dan? "Er wordt ongeveer 10,3 miljoen euro uitgegeven aan projecten voor veel clubs en landen. Het doel is alleen maar om projecten van motorsportactiviteiten te bevorderen. Dat is heel belangrijk. Uiteindelijk denk ik dat de gezondheid van de Formule 1 grotendeels afhankelijk is van de algehele aantrekkingskracht van de autosport. Het gaat niet alleen om het organiseren van een spannende Grand Prix, maar ook om meer mensen die op een relatief laag niveau aan motorsport doen in hun land. Ik denk dat dat uiteindelijk gunstig zal zijn voor de Formule 1."
"Daar komt de selectie van coureurs voor de toekomst nog bij, bijvoorbeeld hoe coureurs kunnen doorgroeien, zelfs als ze niet uit een rijke familie komen. Dat is uiteindelijk het belangrijkste doel", sluit hij af.
Lees het artikel op de mobiele website