Volgens de Juan Pablo Montoya gooit de FIA hun eigen glazen in met het nieuwe straffensysteem rondom het vloeken in de Formule 1.
Met nog een kleine twee maanden te gaan tot het Formule 1 geweld weer los gaat barsten in Melbourne op 16 maart, lijkt het erop dat de spanning tussen de coureurs en de FIA nu alweer hoog aan het oplopen is. Dat de spanning zo hoog aan het oplopen is, komt door de nieuwe regels die de FIA heeft verzonnen rondom het vloeken in de Formule 1. Voortaan als een coureur een scheldwoord gebruikt riskeren ze hoge boetes, schorsingen en zelfs puntenaftrek als ze vaker de fout in gaan.
Sinds dat bekend is gemaakt heeft de FIA al van verschillende kanten veel kritiek gehad, wie die kritiek ook heeft is Juan Pablo Montoya. De Colombiaan vertelt tegenover CasinoApps dat hij geen fan is van deze nieuwe straffen: “Stel je voor dat het om Antonelli gaat", begint hij.
"Dit is een enorme financiële last voor iemand die net aan het begin van zijn Formule 1-carrière staat. Als Lewis Hamilton dezelfde straf krijgt, is het in feite niet echt dezelfde straf. Voor hem is dat bedrag een schijntje”.
“Er zijn dit jaar zes rookies die samen nog niet eens 20 procent van het salaris van Max of Lewis verdienen. Is het eerlijk dat ze allemaal dezelfde straf krijgen?, Ik begrijp wat de FIA probeert te doen, maar hier moet je voorzichtig mee zijn.”
De voormalig F1-coureur zegt dat hij zich ook afvraagt hoe mensen zullen reageren, als deze straf uitgedeeld wordt aan een coureur die strijd voor de wereldtitel: "Hoe zal een raceorganisator reageren als de leider in een wereldkampioenschap niet deelneemt aan zijn race vanwege een schorsing? Hoe zal een sponsor reageren?”
Montoya vervolgt:"Als Lewis Hamilton niet met zijn Ferrari zou mogen rijden, omdat hij vloekte of iets verkeerds deed, hoe zou iedereen dan reageren? Iedereen zou er alles aan doen om hem toch te laten rijden. Ze zouden de regels veranderen omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om Lewis niet in de Ferrari te laten zitten tijdens de Britse Grand Prix, bijvoorbeeld.”
“De regels moeten eerlijk zijn voor iedereen. Zodra je iemand ergens mee weg laat komen, zullen andere coureurs gaan beargumenteren dat dat voor hen ook moet gelden”, sluit de Colombiaan af.
Lees het artikel op de mobiele website