Leclerc dacht voor diskwalificatie dat Ferrari in China om de winst mee had kunnen doen

| door Rik Blokland

Het Grand Prix-weekend in China is dramatisch verlopen voor Ferrari. Na de race, die al niet bijzonder goed verliep, werden beide auto's gediskwalificeerd. Maar voordat deze diskwalificaties bekend werden, dacht Leclerc dat er die dag veel meer mogelijk was.

Sneller door kapotte voorvleugel?

In de eerste bocht van de race, leek Charles Leclerc zijn race al te vergooien. Hij had een moment van overstuur, tikte daardoor Lewis Hamilton aan en beschadigde zijn voorvleugel. Hierdoor leek het een kansloze dag te worden voor Leclerc. Maar dit was absoluut niet het geval. Hij was namelijk alsnog snelelr dan Hamilton, ondanks de kapotte voorvleugel.

Of was het juist dankzij de kapotte voorvleugel dat hij sneller was? Dat is wat sommige analisten dachten, maar daar is Leclerc het bebaald niet mee eens. Voordat hij het nieuws hoorde over de diskwalificatie, dacht hij dat hij met een voorvleugel zonder schade, om de overwinning had kunnen vechten.

"Ik heb een stap gezet met de auto en er was veel potentieel, maar ik vernielde de voorbanden en had 30 punten minder downforce, wat een enorme hoeveelheid is. Ik denk eerlijk gezegd dat we de snelheid hadden om te vechten met de jongens voor ons, en als ik de voorhoede zeg, bedoel ik de McLarens. Lewis liet het zien (in de sprint de dag ervoor). Ik deed het niet goed in de kwalificatie, maar ik keek uit naar de race. Helaas konden we het volledige potentieel van de auto niet benutten."

Race incident

Ook gaf hij zijn oordeel over het incident met Hamilton, volgens Leclerc was er niet veel aan de hand.

"Ik zat aan de binnenkant en wilde niet inhalen, ik wilde mezelf gewoon goed positioneren voor bocht 3 en zag dat Lewis aan het verdedigen was vanaf de buitenkant. Ik had niet verwacht dat hij terug zou snijden. Toen hij dat deed, was ik verrast en toen kon ik niet veel meer doen. Maar Lewis kon ook niet veel doen, omdat hij me niet had gezien. Al met al was het gewoon pech dat onze auto's contact maakten."

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen