Volgens teamadviseur Helmut Marko had Red Bull de crash tussen Max Verstappen en Lando Norris kunnen voorkomen. De Oostenrijker meldde dat het team Verstappen niet heeft gewaarschuwd over dat Lando Norris al geconfronteerd werd met een onderzoek voor track limits.
Tijdens de slotfase van de race afgelopen zondag in Oostenrijk, ging het mis tussen Verstappen en Norris. In de 64ste ronde van de race botste de twee coureurs in bocht drie op elkaar, net nadat de McLaren-coureur al een zwart-witte waarschuwingsvlag had gekregen voor het driemaal overschrijden van de track limits. Lando Norris zou hier later een tijdstraf van vijf seconden voor hebben gehad, zoals in de reglementen van de sport staat, maar nog voor die uitgedeeld kon worden was de botsing al.
Norris heeft de race niet uitgereden en Verstappen kreeg uiteindelijk een tien seconden straf voor de botsing. George Russell ging ervandoor met de winst in Oostenrijk en deelde het podium met Piastri en Sainz, Max Verstappen eindigde op de vijfde plek.
Helmut Marko vertelde in gesprek met Red Bull’s eigen tv-kanaal, Servus TV Post-Race, dat de overwinning door verschillende factoren verloren is gegaan. "Het feit dat de tweede pitstop van Verstappen verkeerd ging, waardoor Lando in het DRS-raam gleed, en ook onze veronderstelling dat de harde banden de betere keuze zouden zijn bij warm weer, wat niet het geval was.”
"De temperaturen waren lager, wat betekent dat Lando in de laatste periode nieuwe banden had en dat we die hadden gebruikt, wat ook een factor was”, vervolgde Helmut Marko.
“Maar ik zou zeggen dat beiden onnodig hard hebben gereden. We zouden hier misschien de schuld van kunnen krijgen: we wisten dat er een onderzoek met track limits aan de gang was tegen Lando”.
“Maar we wisten niet of en hoe hij gestraft zou worden. Dus, achteraf gezien, had je kunnen zeggen: 'Oké, laat hem gaan'. Maar laten we eens kijken naar de positieve kant, we hebben onze kampioenschapsleiding verlengd, zowel in het constructeurskampioenschap als in het coureurskampioenschap”.
Lees het artikel op de mobiele website