Volgens Sky Sports-analist Anthony Davidson was de tijdstraf voor Lando Norris tijdens de GP in Austin afgelopen weekend 100% terecht.
In de 52ste ronde van de Grand Prix van de Verenigde Staten ging het mis tussen Max Verstappen en rivaal Lando Norris. De Brit probeerde de Nederlander aan de buitenkant van bocht 12 in te halen, maar kwam buiten de baan. Inplaats de plek gelijk terug te geven, reed hij gewoon door en kreeg daarom een penalty van 5 seconden waarmee hij zijn podium verloor.
Gelijk waren de meningen over het incident verdeeld met de vraag of de straf voor Norris wel terecht was. Voormalig Formule 1 coureur Anthony Davidson legde zondag bij Sky Sports uit wat er nou precies gebeurde in bocht 12:
"Je zit in een situatie waarbij je zo dicht mogelijk bij de racelijn probeert te blijven, maar Norris kan niet naar die racelijn omdat Verstappen ergens aan de binnenkant nog op de loer ligt. Norris weet ook dat Verstappen daar nog zit, vanaf het moment dat hij de bocht in probeert de draaien ziet hij dat al. Maar dan kom je in een lastige situatie terecht, want wordt het gezien als buiten de baan om inhalen, of is dit een gevalletje van de baan geduwd worden?"
"Waar uiteindelijk naar gekeken wordt is: zit de coureur die de inhaalactie plaatst vóór de auto waar diegene tegen racet? Norris lag voor Verstappen, nog voor ze de bocht instuurden. De reglementen geven dan aan dat een aanzienlijk deel van je auto voor de auto van de concurrent moet zitten, vooral tegen de tijd dat je bij de apex komt. Maar op dat punt zit Norris er niet langer voor, dat is duidelijk te zien. Als hij de bocht in gaat, zit hij aanvankelijk iets voor Verstappen, maar op het beslissende punt in de bocht is dat niet meer het geval."
"En dan verschuift de focus naar de auto die in de verdedigende positie zit, want die ligt nu eigenlijk voor", vervolgt Davidson.
"Dan kun je eigenlijk dicteren waar je de auto neerzet. Het is in dat stadium vrij brutaal om te proberen om via de buitenkant te gaan en om te verwachten dat ze je aan die kant ook echt ruimte geven, zodat je er via de buitenkant voorbij kunt rijden. Het kan gebeuren, maar laten we eerlijk zijn: dat gaat niet gebeuren met Max Verstappen. Norris zou dat moeten weten. Verstappen doet precies wat ik van hem zou verwachten als ik in de positie van Norris had gezeten".
"Je zou dus kunnen zeggen dat Norris van de baan geduwd werd, maar hij lag niet voor op Verstappen. Dat is uiteindelijk hoe de stewards naar de situatie kijken. Ik weet hoe ze werken. Dan kom je echter in de situatie: maar beide auto's belanden toch buiten de baan? Verstappen is ook naast de baan geschoten en daar zou hij een waarschuwing voor krijgen. We zagen coureurs immers de hele race lang waarschuwingen krijgen, dus het zou terecht zijn als Verstappen er ook een kreeg voor het verlaten van het circuit om zo een voordeel te behalen", aldus de Sky Sports-analist.
"Maar Lando haalt ondertussen een auto buiten de baan in. Zie je het verschil? De één gaat van de baan af, de ander haalt buiten de baan in. Dat is wat de stewards in die situatie zagen en daar zijn ze het hele weekend heel consequent in geweest. Ik heb dit weekend auto's gezien die in die bocht buiten de baan werden ingehaald en een straf van vijf seconden kregen, dus wat dat betreft waren ze consistent", sluit hij af.
Lees het artikel op de mobiele website