Red Bull vindt ontwikkeling nieuwe power units ‘complexer’ worden

| door Lysanne van Mastbergen

Op dit moment werkt het team van Red Bull Racing hard aan de nieuwe motoren van Red Bull Powertrains. Deze gloednieuwe power units zouden vanaf 2026 op de grid komen. De Chief Engineer van het Oostenrijkse renstal, Paul Monaghan, vertelt meer erover.

Hard werken

Vanaf 2026 rijdt Red Bull Racing met gloednieuwe motoren, iets waar ze nu dus nog hard aan werken in Milton Keynes. Niet alleen Red Bull gaat gebruik maken van deze zogenoemde Powertrains, maar ook hun zusterteam Visa Cash App RB krijgt de units. Bij de ontwikkeling van deze motoren krijgt Red Bull ondersteuning van de Amerikaanse autofabrikant Ford. Hiermee komt er dus een nieuwe motorleverancier op de grid. Daarnaast zal ook Audi zijn intrede doen in de koningsklasse van de autosport. De Duitse autofabrikant neemt het team van Stake F1 over en hoopt zo mee te kunnen strijden om de prijzen in de Formule 1.

Lees ook

De Chief Enigneer van Red Bull, Paul Monaghan, gaf meer informatie over de power units in een gezamenlijk interview met RacingNews365. "Als je het bekijkt als een team en power unit-leverancier, zijn we power unit aan het veranderen. Als we in 2026 zo sterk mogelijk willen zijn, moeten we dat project laten slagen. Er zijn dus uitdagingen, maar we hebben ook de mogelijkheid om goed werk te leveren, zo niet beter dan we met Honda hebben gedaan. We moeten dit met beide handen aangrijpen”

"Er zullen moeilijke dagen tussen zitten, net als goede dagen. Maar dit is onze motor voor 2026. Ik denk dat we het kunnen laten werken. De mensen die in de groep van de motor werken, zijn er echt bij betrokken. Met de slimme mensen die hard werken, ligt de bal bij ons."

Paul Monaghan

Naast de opkomst van de nieuwe motoren van Red Bull, gebeurt er ook nog iets heel anders vanaf 2026. Niet alleen wordt het motorreglement vervangen, ook gaat het technische reglement aangepast worden. Iets wat voor de teams als probleem of als zege kan worden gezien. "Het feit dat je er een andere set regels tegenaan gooit, maakt het alleen maar complexer voor 2026. Maar de samenwerking die ik heb gezien tussen de kant van het chassis en de aandrijflijn bij Red Bull is net zo goed, zo niet sterker dan met al onze power unit-leveranciers."

Lees ook

Monaghan is er in ieder geval van overtuigt dat het goed komt met het team: "We zijn Honda heel dankbaar voor alles wat ze voor ons hebben gedaan. Nu maken we zelf onderdeel uit van het project. De kans om beter samen te blenden met de power unit is er een die we niet op kunnen geven of onszelf kunnen ontzeggen"

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen