Het team van McLaren heeft de laatste tijd een opmerkelijke opmars gemaakt. Voormalig Formule 1-engineer Ernest Knoors denkt te weten hoe het Engelse team dat voor elkaar heeft gekregen.
Het einde van het 2024-seizoen zit er aan te komen en de wereldtitels zijn nog niet beslist. Het woord 'upgrade' gaat de komende tijd dus veel vallen, Red Bull neemt voor Austin een groot upgradepakket mee. McLaren is ook nog van plan later dit jaar om updates op de auto te zetten, maar weet nog niet wanneer.
En terwijl de updates die McLaren eerder dit jaar inzette succesvol zijn geweest, is het voor het Red Bull een ander verhaal. Ze hoopten in Silverstone met een nieuwe vloer de problemen op te lossen van de RB20, maar helaas gaat het sindsdien steeds minder.
In een interview met RacingNews365, zegt voormalig F1-engineer Ernest Knoors dat hij onder de indruk is van de lijn die ze bij McLaren te pakken hebben:"Heb je het juiste spoor te pakken, dan heb je de juiste weg gevonden. Dus ik denk dat McLaren het vooral goed doet omdat ze, iedere keer als ze nieuwe upgrades brengen, altijd met iets werkends voor de dag komen", zo begint hij.
"Dus iedere keer heb je het vertrouwen dat je weer een stap in de goede richting zet, of dat je in ieder geval de goede richting in werkt. En daarmee maak je de auto ook gewoon sneller, iedere keer dat je een upgrade brengt. Kijk bijvoorbeeld naar teams als Mercedes en Ferrari. Ferrari heeft in Barcelona een upgrade gebracht en die maakte de auto eigenlijk juist moeilijker te rijden, want er ontstonden juist meer problemen. Dus dan moet dat hele team eigenlijk gaan nadenken, hebben we het juiste gedaan? Analyseren wat het probleem was en dan een nieuwe richting kiezen. En dat kost gewoon tijd. Dan loop je achter op je concurrentie."
Hoe heeft McLaren het voor elkaar gekregen om van een achterhoede team, een opmars te maken naar een topteam? Ernest Knoors denkt wel een idee te hebben hoe ze dat hebben gedaan: "Ik vind het feit dat McLaren een van de modernste windtunnels heeft toch een van hun grootste voordelen."
Vorig jaar opende McLaren een nieuwe windtunnel, die speciaal bedoeld is voor de Formule 1: "Die windtunnel is gebouwd voor dit type F1-auto's met die grondeffectregels en ik denk dat ze daar stiekem heel veel voordeel van hebben, omdat die tunnel gewoon heel erg up-to-date is", sluit Knoors af.
Lees het artikel op de mobiele website