Momenteel heeft Red Bull de oudste windtunnel die gebruikt wordt in Formule 1. Daarom zijn ze bezig met de bouw van een nieuwe windtunnel. Pierre Waché geeft een update over hoe het ervoor staat met de bouw van de windtunnel.
In de moderne Formule 1 is een goede windtunnel steeds belangrijker. De teams kunnen hun auto's steeds minder testen en ook de tijd die ze krijgen in de windtunnel is beperkt. Daarom is het cruciaal dat de data die uit de windtunnel komt, overeen komt met wat de teams zien op het circuit. De windtunnel is dan ook iets waar de meeste Formule 1 teams veel geld in steken.
Ook Red Bull heeft onlangs gekozen om een nieuwe windtunnel te bouwen. De windtunnel die ze nu hebben is namelijk behoorlijk verouderd. Het is de oudste windtunnel van alle teams in de sport. Deze is zo'n 60 jaar oud en stamt nog uit de Koude Oorlog en heeft zo zijn beperkingen. Zo vertelde Horner al eens dat deze niet gebruikt kan worden als het kouder is dan 5 graden. Ook als het warmer is dan 25 graden wordt de windtunnel "instabiel".
Ondanks innovaties door de jaren heen voldoet deze windtunnel niet meer aan de eisen van Red Bull. Daarom hebben ze een tijd geleden besloten te beginnen met de bouw van een nieuwe windtunnel. Tegen Motorsport.com geeft Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, een update over hoe het staat met de windtunnel en blikt hij terug naar de windtunnel die nu nog gebruikt wordt.
"Het is de oudste windtunnel uit deze sport. Ik had het er toevallig laatst nog met Jos Verstappen over dat deze windtunnel ook al werd gebruikt toen hij bij Arrows zat. Het is een oude tool die we gaandeweg hebben geüpdatet. Binnenin zitten veel (nieuwere) onderdelen, maar we hebben enkele beperkingen. We weten wat die beperkingen zijn en proberen er zoveel mogelijk omheen te werken, maar dat is lastiger als je naar een hele kleine delta zoekt."
"Daarom investeren we nu in een nieuwe windtunnel, aangezien we daar een voordeel mee denken te hebben dat we met de huidige windtunnel niet hebben."
Het doel is dat de tunnel klaar is in 2026, Waché is er positief over of dat gaat lukken.
"Het zal inderdaad rond die tijd zijn. Met de bouw en daarna alle nieuwe machines erin, weet je natuurlijk nooit helemaal hoe het gaat, maar we lopen momenteel voor op de planning. We lopen zo'n drie maanden voor. De mannen leveren geweldig werk, al weet je nooit helemaal hoe het verder loopt. Het is een groot project."
Het grote project loopt voorlopig dus nog voorspoedig. Het team verwacht dat ze met de nieuwe windtunnel al in het seizoen van 2026 aan hun auto kunnen werken.
Lees het artikel op de mobiele website