De Formule 1 is steeds meer nieuwe circuits aan het introduceren. De meeste van deze circuits zijn stratencircuits of in elk geval halve stratencircuits. Steeds meer van de traditionele banen gaan weg van de kalender. Max Verstappen wijst zes banen aan waarvan hij vindt dat ze absoluut nooit van de kalender zouden mogen verdwijnen.
Een van de circuits die binnenkort van de kalender verdwijnen, is het circuit van Zandvoort. Het prachtige circuit midden in de duinen aan zee wordt in 2026 voorlopig voor het laatst gebruikt in de Formule 1. Wat krijgen we er voor terug? Een race door de straten van Madrid. Het onderstreept maar weer eens de nieuwe route die door de Formule 1 wordt ingezet. Minder traditionele circuits, meer circuits door de grote steden van de wereld.
Ook komen er veel meer landen op de kalender die niet bepaald een historische connectie met de Formule 1, of beschikken over een grote autosportcultuur, maar wel beschikken over een bijzonder goed gevulde portemonnee. Verstappen vertelt in een interview met FORMULE 1 Magazine dat hij dit wel kan begrijpen, maar het toch jammer vindt. "Uiteindelijk hoop je dat er ook in die landen een autosportcultuur ontstaat. Maar als het aan mij zou liggen, zou de kalender er heel anders uitzien en ook minder races tellen."
Volgens Verstappen zijn er zes circuits die altijd op de kalender zouden moeten blijven staan. “Circuits die wat mij betreft een status aparte verdienen en altijd op de kalender thuishoren, puur op basis van sportieve gronden, zijn voor mij Spa-Francorchamps, Zandvoort, Silverstone, Imola, Suzuka en Brazilië.”
Van deze zes, verdwijnen er binnenkort al twee van de kalender. In Imola werd dit jaar voorlopig voor het laatst gereden en in Zandvoort wordt in 2026 dus de laatste Grand Prix gereden. Ook Spa moet voor zijn plek vrezen. Het is dus nog maar de vraag hoelang deze zes circuits op de kalender blijven staan.
Lees het artikel op de mobiele website