Toto Wolff verwacht regelwijzingen na acties Verstappen in Mexico

| door Liam Cuperus

Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff kunnen de acties van Max Verstappen in Mexico, wel eens voor grote gevolgen gaan hebben voor de regels van de sport.

Verdeelde meningen

Sinds dat de finishvlag werd gezwaaid in Mexico afgelopen zondag en Carlos Sainz de overwinning pakte, word er echter alleen maar gepraat over de Nederlander. Verstappen duwde tot 2 keer Lando Norris buiten de baan in ronde 10 en kreeg daarvoor tweemaal een 10 seconden straf. Dat betekende dat hij bij zijn eerst volgende pitstop 20 seconden stil moest staan. Door de straf viel Verstappen ver terug naar achteren, maar reed terug naar de 6de plaats en eindige daar ook. Dankzij zijn inhaalrace, liep WK rivaal Norris maar 10 punten in.

Na het incident, werden door verschillende mensen in het Formule 1 paddock getwijfeld over de manier hoe de straffen werden behandeld door de FIA. De ene vonden de straffen te veel, terwijl de andere juist de straf terecht vond.

Ook Mercedes teambaas Toto Wolff heeft afgelopen weekend de acties van de Nederlander gezien, maar wat vond hij er van? "Een coureur zal altijd tot het uiterste gaan", begint hij tegenover de pers.

Daarom denkt de Oostenrijker ook dat de acties van de Red Bull coureur weleens veel gevolgen kan gaan hebben voor de regelgeving van de Formule 1: "Als de interpretatie van de regels een bepaalde manier van racen toelaat, zal een coureur als Max daar altijd gebruik van maken. Maar ik denk dat er nu een nieuwe interpretatie en uitvoering van die regels zal komen, of zelfs al is. Dat zal de manier waarop iedereen in de toekomst racet flink veranderen. Je zult dit soort acties niet meer zien".

Lees ook

"Iedereen probeert ermee weg te komen"

"Ik zeg altijd dat de coureurs of mensen die in raceauto's hebben gereden, precies weten wat er is gebeurd", gaat de Mercedes-teambaas verder.

"Hij laat de rem te laat los en sleurt je de bocht in. Vanaf het begin van je de kart-periode weet je dat je het aan de buitenkant niet overleeft als je er niet voor ligt. Ik denk dat de regels heel duidelijk zijn en dat de coureurs het weten, maar iedereen probeert dat op te schuiven en als je ermee weg kan komen, is dat de nieuwe limiet", sluit hij af.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen