Red Bull-teambaas Christian Horner heeft zich uitgesproken over de mogelijkheid om in de toekomst terug te keren naar de iconische V10-motoren in de Formule 1. Dit idee werd eerder deze maand opnieuw onder de aandacht gebracht door FIA-president Mohammed Ben Sulayem, die suggereerde dat F1 moet overwegen om weer conventionele verbrandingsmotoren te gebruiken, maar dan met duurzame brandstoffen.
Momenteel staat F1 aan de vooravond van een nieuwe motorreglement in 2026. De huidige V6-hybride motoren zullen dan worden vervangen door een nieuwe generatie krachtbronnen die een 50/50-balans hebben tussen een verbrandingsmotor en een elektrische MGU-K. Hoewel deze hybride technologie duurzamer is, blijft het een complexe en dure oplossing.
Horner, wiens Red Bull-team vanaf 2026 zijn eigen motoren zal bouwen in samenwerking met Ford, denkt dat een terugkeer naar V10’s met duurzame brandstoffen een interessante optie is. "Persoonlijk, vanuit een sportief perspectief en kijkend naar de toekomst van Formule 1-motoren, denk ik dat de ontwikkeling van duurzame brandstoffen veel mogelijkheden opent," vertelde Horner via Autosport.
De teambaas benadrukt dat de huidige en toekomstige motorreglementen extreem complex en kostbaar zijn geworden. "Onbedoeld hebben we vanaf 2026 een hele dure en ingewikkelde motor. De purist in mij zou graag teruggaan naar een V10, maar dan op een verantwoorde manier met duurzame brandstof," voegde hij eraan toe.
Het idee om terug te keren naar V10-motoren wordt steeds breder gesteund. FIA-president Mohammed Ben Sulayem deelde vorige week op social media zijn visie over de toekomst van de sport. Hij schreef:
"De F1-lancering in Londen heeft veel positieve discussies op gang gebracht over de toekomst van de sport. Terwijl we ons voorbereiden op de introductie van de 2026-reglementen, moeten we ook nadenken over toekomstige technologische trends in de autosport. We zouden meerdere richtingen moeten overwegen, waaronder het iconische geluid van een V10 die op duurzame brandstof draait."
Hoewel de introductie van een V10-motor op korte termijn onwaarschijnlijk lijkt, zou de eerst mogelijke kans hiervoor in 2030 zijn. Er groeit steun voor een terugkeer naar een natuurlijke verbrandingsmotor, omdat deze niet alleen goedkoper en eenvoudiger is, maar ook het legendarische geluid van de Formule 1 kan terugbrengen.
Wat de toekomst brengt, blijft onzeker, maar het debat over de motoren na 2026 is nog lang niet voorbij. Met invloedrijke figuren als Horner en Ben Sulayem die zich voor een verandering uitspreken, zou de Formule 1 zomaar een verrassende wending kunnen nemen.
Lees het artikel op de mobiele website