Volgens Pierre Waché zijn de balansproblemen het grootste verbeterpunt van het team voor 2025.
Balansproblemen plaagde het team van Red Bull veel afgelopen jaar, ook al had Max Verstappen er in het begin van het seizoen nog vrij weinig last van. Echter, gedurende het seizoen, rond de zomerstop, kreeg het team van Red Bull steeds meer te maken met die balansproblemen. Ondanks de problemen kon Verstappen alsnog zijn voorsprong in het WK steeds vergroten, en stelde hij in Las Vegas zijn 4e titel veilig. Dankzij deze balansproblemen was Monza afgelopen seizoen overduidelijk de slechtste race van het team van Red Bull, waar de Nederlander 6e werd in een Red Bull die niet vooruit te branden was.
Met het Formule 1 seizoen van 2025 in het vooruitzicht, zijn de balansproblemen volgens technisch directeur Pierre Waché het grootste verbeterpunt van het Oostenrijkse team: "Het is duidelijk dat de balansproblemen het allergrootste punt voor ons zijn", begint hij tegenover Motorsport.com.
"Als je een balansprobleem hebt, dan probeer je de auto op een bepaald moment zo af te stellen om het balansprobleem tegen te gaan. Maar als je de hele afstelling baseert op het tegengaan van een balansprobleem, dan creëer je nog meer problemen. Daarbij moet je denken aan bandenslijtage, ongemakken over de hobbels en problemen met het rijcomfort"
"Het is een sneeuwbaleffect. Als je naar de tractie kijkt, terwijl het echte probleem bij het ingaan van de bocht ligt, dan heeft het eigenlijk geen zin om naar de tractie te kijken. In dat geval moet je jezelf eerst focussen op het ingaan van de bocht, dus op de diepere oorzaak." Daarbij geldt hetzelfde voor de auto van 2025. "Het betekent niet dat we ons niet zullen focussen op de rest, begrijp me niet verkeerd, maar we moesten ons eerst richten op de balansproblemen."
Wel geeft Waché aan dat Red Bull verwacht dat ze nog vrij kwetsbaar zullen zijn op de stratencircuits aankomend seizoen:"Die dingen zullen er nog steeds zijn. We proberen ook die dingen te verbeteren, al begint al het begrip bij het balansprobleem en de setup die is gebruikt om dat te corrigeren", sluit de technisch directeur van Red Bull af.
Lees het artikel op de mobiele website