Nadat het seizoen sterk begon voor Red Bull leken ze weer een dominant jaar tegemoet te gaan, maar het verliep heel anders. Door correlatieproblemen tussen wat ze zagen in de fabriek en wat de waarheid was op het circuit verloren ze veel snelheid ten opzichte van de concurrentie. Inmiddels hebben ze het probleem grotendeels verholpen, maar helemaal weg zal het nooit gaan.
Voor Verstappen was het opeens weer even wennen halverwege het seizoen van 2024. Hij en zijn Red Bull waren niet meer zo dominant als de twee jaar ervoor. Bij Red Bull wezen ze mislukte nieuwe updates aan als schuldige. En deze updates waren geen succes door een correlatie probleem tussen wat ze zagen in de windtunnel en wat er daadwerkelijk gebeurde op het circuit. Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull, gaat in gesprek met Motorsport.com over de problemen die zijn team heeft ervaren het afgelopen seizoen.
"Als je een correlatieprobleem hebt, dan ben je zeker een beetje verloren. Max' perceptie is wel iets anders dan die van ons, aangezien er vertraging zit tussen wat we naar hem brengen en waar we aan werken. Wat we introduceren, daar is twee à drie maanden ervoor al aan gewerkt. Voor hem zit het deels in die vertraging, maar vanuit ons perspectief geldt zeker: als je een correlatieprobleem hebt, dan kun je de tools niet meer vertrouwen. En dan moet je de tools aanpassen, zodat je de correlatie weer vindt. Tot die tijd heb je twijfels over alles wat je doet. Het is niet zozeer dat je verloren bent, maar meer dat je twijfels hebt over de resultaten die de tools je geven."
Over de vraag of het probleem nu is opgelost is Waché duidelijk: "Nee. Het zal nooit helemaal opgelost zijn." Maar hij stelt ook meteen gerust, de correlatie tussen wat zij in de fabriek zien en de baan is nooit helemaal 100%. Het is dus vooral zaak om de verschillen die er zijn te minimaliseren. Iets wat lastiger wordt in een periode zoals nu: "Als je een bepaalde tijd hetzelfde reglement houdt, dan zijn de verbeteringen waar je naar zoekt steeds kleiner. Dan moet de nauwkeurigheid van je tools steeds groter zijn."
De Fransman vat de situatie in Formule 1 in een zin samen. "Het is verbeterd in de gebieden die we begrijpen. Maar in de Formule 1 sta je altijd op het punt van een nieuw probleem." Nu is het de vraag voor het team of ze het genoeg begrijpen om in 2025 weer competitief voor de dag te komen.
Lees het artikel op de mobiele website