Het raceweekend in Monaco verliep allesbehalve soepel voor Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen wist zich op zaterdag nog als vierde te kwalificeren, maar door een gridstraf werd hij teruggezet naar de zevende plek. Tijdens de race bleef een spectaculaire inhaalactie of strategische meesterzet uit, en Hamilton eindigde uiteindelijk als vijfde. Hoewel dat op papier misschien nog redelijk lijkt, klonk er na afloop weinig tevredenheid bij de Brit. Vooral de communicatie vanuit zijn team Ferrari stond volgens hem opnieuw onder druk.
Hamilton reed het grootste deel van de Grand Prix in niemandsland. Zonder zicht op de koplopers en zonder directe dreiging van achter, had hij naar eigen zeggen geen enkel referentiepunt. “Ik wist niet waar ik voor vocht”, verklaarde hij na afloop. “Was ik aan het vechten voor een plek? Voor wie dan? Ik kreeg die informatie gewoon niet.” Daarmee herhaalt zich een patroon dat eerder dit seizoen al vaker opdook: gebrekkige communicatie tussen Hamilton en zijn nieuwe team.
Ferrari koos, net als andere teams, voor een vrij conservatieve strategie in Monaco. De smalle straten van het prinsdom maken inhalen vrijwel onmogelijk, en dus lag het tempo vaak laag en draaide alles om timing. Hamilton gaf aan dat hij in het begin nog hoop had op een opening. “Ik zat eerst vast achter twee auto's, kon me daar uiteindelijk van losmaken, maar daarna reed ik gewoon alleen. Vanaf dat moment wist ik: ik heb een safetycar nodig, anders verandert er niets.”
Opvallend was hoe gelaten Hamilton klonk in zijn reacties. Waar hij normaal gesproken met scherpe analyses komt, hield hij het dit keer kort en bondig. “Het gebeurt”, zei hij over het feit dat hij vijftig seconden achterstand had op de kop. Op vragen van Sky Sports of hij wist waarom het gat zo groot was, volgde slechts een “nee”.
Toch richt Hamilton zich alweer op de volgende uitdaging: Barcelona. “Ik hoop op een beter weekend daar”, klonk het voorzichtig positief. Ook over de nieuwe regels rondom flexi-wings gaf hij aan dat er wel enige invloed zal zijn op de balans van de auto, maar geen grote verschuiving verwacht in het krachtenveld. Ferrari zal echter wel iets moeten doen aan de interne communicatie, wil het Hamilton optimaal kunnen benutten.
Lees het artikel op de mobiele website