De Grand Prix van Canada op het iconische Circuit de Gilles Villeneuve staat op het programma in het weekend van 7-9 juni. En uitgaand van de laatste ontwikkelingen in de Formule 1 belooft het een knaller te worden. Mogelijk zelfs een spetterende strijd als wij de weersvoorspelling mogen geloven… Mis niets met ons overzicht samen met het afwijkende tijdschema.
Want waar het recentelijk om te doen is in de koningsklasse, blaast evengoed leven in de competitieve strijd om de grote prijzen. De onvoorspelbaarheid en daarmee de spanning is weer terug. Een nieuwe realiteit lijkt aanstaande na twee seizoenen waarin Max Verstappen het ene na het andere record verbrak en zich qua statistieken voor goed tussen de allergrootste coureurs uit de geschiedenis van F1 nestelde.
Red Bull Racing zal op het semi-stratencircuit van Montreal met een gevat antwoord moeten komen na het confronterende weekend van de Monaco Grand Prix. En dat terwijl de concurrenten, zoals McLaren en Ferrari, juist de wind in de rug lijken te hebben. Beide teams wonnen namelijk een race in de afgelopen drie Grands Prix en maakten daarmee terrein goed op Red Bull Racing én Max Verstappen in de strijd om de constructeurs- en rijderskampioenschap.
Iets om naar uit te kijken: hoe de RB20 op Circuit de Gilles Villeneuve zal presteren aankomend weekend - het verklapt ongetwijfeld of de racende energiedrankjesfabrikant inderdaad in Monaco met name kampte met correlatieproblemen tussen circuit en simulator.
De wielophanging van de RB19 uit 2023 is namelijk onder de VCARB01 gemonteerd. En het zusterteam kampte in Monaco niet met dezelfde problemen als het grotere broertje, wat om zijn beurt de vraag oproept of Red Bull een verkeerde weg is ingeslagen met de nieuwe ophanging.
“Natuurlijk heb je te maken met de wet van de afnemende meeropbrengst. En natuurlijk verandert je focus afhankelijk van wat je problemen zijn. Dus er wordt nu veel aandacht besteed of besteed aan: 'Oké, waarom hebben we deze rijproblemen? Waarom heeft de auto moeite met de stoepranden? De VCARB-auto rijdt met onze ophanging van vorig jaar. Die leek niet dezelfde problemen te hebben. We moeten begrijpen of het iets is dat we hebben geïntroduceerd,” verklaarde RBR-teambaas Christian Horner na Monaco.
Horner blijft positief en zegt dat Montreal, ook bekend om de vele hoge kerbs, in het verleden een sterk circuit is gebleken voor zijn team. Maar dat kon je (tot voor kort) ook over Monaco zeggen.
Een andere factor om rekening mee te houden: de nieuwe asfaltlaag van Circuit de Gilles Villeneuve. Het bandenmanagement lijkt namelijk sinds kort ook niet meer het domein waar Red Bull de lakens uitdeelt.
Sessie | Datum | Tijd |
Vrije Training 1 | vrijdag 7 juni | 19:30-20:30 uur |
Vrije Training 2 | vrijdag 7 juni | 23:00-00:00 uur |
Vrije Training 3 | zaterdag 8 juni | 18:30-19:30 uur |
Kwalificatie | zaterdag 8 juni | 22:00-23:00 uur |
Race | zondag 9 juni | vanaf 20:00 uur |
En wat tenslotte ook de koren op de molen is voor de spanningsboog bij de Canadese Grand Prix? De weersverwachting.
Het ziet ernaar uit dat de kans op regen tijdens één of meerdere sessies groot is. Op zowel de vrijdag als zaterdag is de kans volgens diverse weerstations overdag zo een 50-60 procent. Volgens The Weather Network zou op beide dagen zelfs tussen de 5 en 10 millimeter aan regen kunnen vallen.
Het weerbeeld op zondag is vergelijkbaar: een iets kleinere kans op regen (variërend tussen 30 en 60 procent) en volgens de bovengenoemde bron mogelijk 1-3 millimeter neerslag. Tenslotte: een uitgebreide weersvoorspelling volgt nog, zodra het weekend nadert.
Lees het artikel op de mobiele website