De FIA zegt niks te gaan veranderen aan de flexvleugels, nadat Red Bull zijn vraagtekens zette bij de legaliteit van de ontwerpen van de concurrenten.
De afgelopen wedstrijden wordt er veel gesproken over de zogenaamde flexvleugels in het Formule 1 Paddock, volgens Red Bull teambaas Christian Horner zouden de voorvleugels van McLaren en Mercedes meer zouden buigen dan wat in de reglementen zouden staan. Horner had de bal voor gelegd bij de FIA om nogmaals te kijken.
Vandaag lieten de technische Afdelingen van de FIA aan o.a. Racefans weten dat "alle voorvleugels momenteel voldoen aan de regelgeving van 2024". De teams moeten sinds de Grand Prix van België extra camera's gebruiken tijdens de vrijdagsessies om de FIA meer info te geven over hoe de voorvleugels bewegen bij hoge snelheid, de FIA liet ook nog weten deze aanpak nog zeker tot de Grand Prix van Singapore later deze maand gebruiken om het gedrag te controleren van de voorvleugels over verschillende downforce niveaus, van minimaal tot maximaal downforce.
De FIA liet ook nog weten waarom ze dit doen: "Dit zal zorgen voor een grote database waarmee de FIA het meest objectieve beeld van de situatie kan schetsen en de verschillen tussen de verschillende dynamische patronen die op het circuit zijn waargenomen, kan kwantificeren" "De voorvleugel is al jarenlang een uitdagend gebied, omdat de aerodynamische belastingpatronen tussen verschillende concurrenten variëren en het daarom moeilijk is om een belastingvector te vinden die alle soorten voorvleugelconstructies dekt.
Als laatste bevestigt de FIA dat er voorlopig geen wijzigen zullen plaats vinden op dit gebied in de regelgeving: “De FIA heeft het recht om nieuwe tests in te voeren als er onregelmatigheden worden vermoed. Er zijn geen plannen voor kortetermijnmaatregelen, maar we evalueren de situatie met het oog op de middellange en lange termijn.”
Lees het artikel op de mobiele website