Helmut Marko heeft onthuld dat Mercedes en Red Bull dicht bij een samenwerking waren gekomen in 2014.
Helmut Marko heeft de afgelopen jaren veel genoten van de dominante jaren van Red Bull, vanaf de zomerstop in 2022 en de Grand Prix van Miami in 2024, kon er bijna niemand tussen Red Bull komen. Vooral in 2023 beleefde het Engelse team een megaseizoen, ze wisten namelijk 21 van de 22 wedstrijden te winnen. De RB19 was ook laatst genoemd tot de meest dominante auto ooit.
Nu in een interview onthult de Oostenrijker dat Red Bull, eerder dominant hadden kunnen zijn in het hybride tijdperk van de Formule 1. Tussen 2010 en 2013 won Vettel bijna alles. In 2014 viel het team echter terug, dat had te maken met een dramatische motor van Renault, de moraal van Red Bull daalde daardoor. Red Bull had toen wel een ijzersterk chassis, en hadden na 2014 zeker weer dominant kunnen zijn als ze in zee waren gegaan met Mercedes.
Toen in 2014 de nieuwe motorreglementen ingingen, had het team van Mercedes de snelste motor van het veld. Helmut Marko maakte daarom ook een afspraak met toenmalig speciaal adviseur Niki Lauda, om een klantenteam te worden van het Duitse renstal. Toto Wolff stak toen echter daar een stokje voor, zegt Marko in de Inside Line Podcast.
"Toen de nieuwe motorregels geïntroduceerd werden in 2014, kon onze motorleverancier helaas geen competitieve motor maken. We hebben het toen geprobeerd om naar Mercedes over te stappen, maar er was toen al een behoorlijke rivaliteit met Mercedes en onze baas Dietrich Mateschitz was geen grote fan. Maar ik zei: 'Luister, met onze motor kunnen we mensen niet meer motiveren, want iedereen weet dat dit een motor is waarmee je niet kunt winnen.'"
"Op een gegeven moment hadden we een deal met Mercedes. Ik had een mondeling akkoord met Niki Lauda, maar dat akkoord werd niet gesteund door Toto, dus de deal ging niet door", sluit Helmut Marko af.
Lees het artikel op de mobiele website