Mercedes

f12023gp14ned jk135923

Beeldcredits Mercedes AMG F1

Mercedes-Benz, het merk dat onderdeel uitmaakt van de Mercedes-Benz Group, is al sinds de beginjaren van de Formule 1 op en af betrokken bij de sport. Nog voordat F1 een officieel wereldkampioenschap werd, wonnen de Zilverpijlen drie Europese titels in deze hoogste klasse van de éénzitters. 

De geschiedenis van Mercedes in Formule 1

Het naoorlogse Mercedes was kortstondig actief in het officiële wereldkampioenschap. In het debuutjaar, 1954, won Mercedes direct de wereldtitel met Juan Manuel Fangio achter het stuur. Zo ook in 1955. 

Na de Le Mans-ramp uit 1955 trok Mercedes zich volledig terug uit de racerij. Het merk keerde pas in 1994 in Formule 1 als motorleverancier. Dat leidde uiteindelijk tot drie wereldtitels voor coureurs en één constructeurstitel - allen werden gewonnen met McLaren als klant.

De samenwerking met Illmor, een Engels bedrijf dat zich bezighoudt met het maken en ontwikkelen van onderdelen voor professionele racerij, werd medio 2005 omgedoopt in Mercedes AMG High Performance Powertrains. Het vormde de basis voor het hedendaagse Mercedes. In 2010 kocht het bedrijf Brawn GP en maakte er een eigen team van. 

De opmars van Mercedes als fabrieksteam in F1

Het nog prille begin van destijds deed niet direct de alarmbellen rinkelen bij de concurrentie. Zo was de overstap van Lewis Hamilton van McLaren naar Mercedes in 2013 in ogen van velen een misstap. Het fabrieksteam werkte echter keihard aan de fundamenten die in het hybridetijdperk voor ongelooflijk dominante periode zorgden.

Mercedes begon schijnbaar aanzienlijk eerder met het ontwikkelen van de veel complexere en erg dure hybridemotor. Een overstap waar concurrerende merken extra moeite hadden. Vanaf 2014, toen de nieuwe motorreglementen werden geïntroduceerd, was Mercedes direct competitief. Of ja, dominant is het betere woord.

Mercedes won van 2014 tot en met 2021 acht constructeurstitels en zeven wereldkampioenschappen met een eigen F1-coureur.

Gedurende die tijd stond de Mercedes-motor bekend als zo goed als onverslaanbaar. Het ging zelfs zo ver dat het van oorsprong Duitse team stelselmatig de motor terugschroefde om te voorkomen dat de buitengewone resultaten argwaan zouden wekken bij de FIA en competitie. 

Het F1-team van Mercedes na de dominante periode

In het seizoen van 2022 is Mercedes aanzienlijk minder competitief dan de afgelopen jaren. Een directe verklaring? Het is niet zozeer dat Mercedes opeens zo slecht is, maar de overige motormakers in de sport hebben sinds 2014 een behoorlijke inhaalslag gemaakt. Mercedes kan daardoor minder leunen op het prestatievoordeel van de motor. Met het bevriezen van de ontwikkelingen op motorgebied vanaf eind 2022 is het onwaarschijnlijk dat het team de dominantie van de afgelopen jaren herbeleeft.

Het doet niet af aan de gedrevenheid van het team om te innoveren en daarmee risico's te nemen. Het ontwerp van de W13, de F1-auto van Mercedes in 2022, is bijvoorbeeld een aanzienlijk andere interpretatie wat betreft de geldende reglementen. De auto mist bijna volledig de side-pods (luchthappers aan de zijkant).

Vroeg in het seizoen werd gevreesd dat Mercedes daarmee goud in handen zou hebben. Echter is veel van de potentie onbenut gegaan, lijkt het. Mercedes kende in de eerste seizoenshelft, meer dan andere team, problemen met het porpoising-effect dat ervoor zorgt dat de auto bij hoge snelheden begint te stuiteren. In het F1-seizoen van 2023 stapte Mercedes eindelijk af van dit innovatieve design en keerde terug naar een ontwerp mét side-pods op de W14-bolide.

Voor het eerst actief:  1954
Volledige naam:  Mercedes-AMG Petronas F1 Team

Gewonnen constructeurskampioenschappen: 8
Gewonnen kampioenschappen met coureurs:  9

Teambaas:  Toto Wolff
Technisch Directeur:  James Allison
CTO: Mike Elliot
Oprichter:  Alfred Neubauer

Coureurs:  Lewis Hamilton, George Russell
Test- en reservecoureurs: Stoffel Vandoorne, Mick Schumacher

Hoofdvestiging:  Brackley, Engeland

Chassis:  Mercedes W14
Motor:  Mercedes F1 M14 E Performance

Dit vind je misschien ook leuk