Helmut Marko heeft 'positieve' boodschap voor Max Verstappen

Helmut Marko heeft 'positieve' boodschap voor Max Verstappen

door Liam Cuperus

Max Verstappen moet in de komende 6 wedstrijden zijn voorsprong van 52 punten verdedigen, Helmut Marko heeft alle vertrouwen er in.

Titel ontknoping inzicht

Met nog maar 6 races te gaan dit seizoen, begint de titelstrijd tussen Verstappen en Norris een ontknoping te naderen. De Nederlander staat nu voor met 52 punten voorsprong op Lando Norris, die op dominante manier de vorige wedstrijd in Singapore won.

Het 2024 seizoen begon nog zo goed voor Verstappen, van de eerste 10 races dit jaar won hij er zeven. Pas vanaf Miami kwam Norris om het hoekje kijken voor de titel. Terwijl McLaren steeds beter aan het worden is, raakt Red Bull juist op achterstand door problemen met de auto en slechte resultaten.

Ondanks dat Verstappen nog flink wat te doen heeft de komende 6 wedstrijden om kampioen te worden, denkt Red Bull adviseur Helmut Marko dat wel goed komt voor de Nederlander dit jaar: "In Singapore beschikte Lando Norris over een sterke snelheid en verkleinde hij zijn achterstand op Max tot 52 punten", zegt Marko in zijn Speedweek column.

"In het constructeurskampioenschap heeft McLaren de voorsprong op Red Bull uitgebreid tot 41 punten. We zullen een tandje bij moeten zetten om het tij te keren, maar ik ben optimistisch dat we in Austin weer sterker zullen zijn."

Marko verklaart zijn optimisme 

Waarom de Oostenrijker zo optimistisch is? "Zodra Max weer races wint, schuift Sergio Pérez meestal ook op en dan ziet de hele situatie er weer heel anders uit. Om het voor elkaar te krijgen, hebben we echter een breder werkvenster van de auto nodig. Het mag niet zo zijn dat de auto alleen in een zeer smal gebied werkt en we hebben ook nog heel wat snelheid nodig. Dat zijn dus twee factoren, maar ik vertrouw erop dat onze technici het voor elkaar krijgen."

Of Marko gelijk krijgt moet snel volgen: "De prestaties moeten op de baan worden getoond, niet alleen in de simulatie. In het verleden was het gebrek aan correlatie tussen de simulatie en het circuit een van de redenen waarom we de verkeerde richting kozen", sluit Marko af.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk