Doornbos wijst naar vertrek Newey als oorzaak Red Bull-crisis: “Je merkt dat het wankelt”

| door Resham Ajodhia

De eens zo ongenaakbare Red Bull-dominantie lijkt stilaan te verbrokkelen. Wat begon als een lichte terugval in de tweede helft van 2024, is in 2025 uitgegroeid tot een serieuze crisis, met als dieptepunt het raceweekend in Bahrein. Volgens voormalig Formule 1-coureur en analist Robert Doornbos is die terugval geen toeval. Hij wijst naar de leegloop aan de top van de organisatie, met het vertrek van onder andere Adrian Newey als mogelijk keerpunt.

Van topteam naar twijfels

“Formule 1 is net als een bedrijf”, vertelt Doornbos tijdens de opening van de F1 Exhibition in Amsterdam. “Als er in het management onzekerheid ontstaat, dan voel je dat door de hele organisatie. Er werken 1700 mensen bij Red Bull, en iedereen is onderdeel van het succes. Als je dan steunpilaren als Newey of Jonathan Wheatley verliest, dan zeg je misschien: ‘dat vangen we wel op’. Maar de praktijk is weerbarstiger.”

Volgens Doornbos is de afwezigheid van Newey niet alleen voelbaar in de technische details, maar ook in de basisprocessen van het team. “Kijk naar de pitstops, die zijn niet meer zo vlekkeloos als voorheen. Dat lijkt klein, maar het is juist een graadmeter voor hoe het binnen een team loopt. En dan heb je nog de doorontwikkeling van de auto, dat stokt nu echt. Daarin was Newey juist een meester.”

Lees ook

Verstappen blijft kanshebber, maar hoelang nog?

Ondanks de zege van Max Verstappen in Japan, was Bahrein een pijnlijke herinnering aan hoe snel het kan keren. “Ik heb Max nog nooit achteraan het veld zien rijden”, zegt Doornbos. “En dat terwijl hij altijd 100 procent geeft. Dat zegt genoeg.” Toch wil hij Verstappens titelkansen nog niet afschrijven. “We zitten pas in race vier. Max is Max, die moet je nooit uitvlakken. Maar de concurrentie, zoals McLaren, ontwikkelt ook door en maakt minder fouten.”

Realistisch gezien denkt Doornbos dat de constructeurstitel buiten bereik is. “Daar zijn ze nu al kansloos voor. Maar de rijderstitel? Als Max een paar goede weekenden draait en de auto weer wat beter wordt, is alles nog mogelijk. Alleen: Red Bull moet nú leveren. Want het ongeduld groeit, zowel binnen als buiten het team.”

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen