Lambiase legt uit hoe hij Verstappen in Brazilië met "ondergeschikte" rol kon helpen

| door Rik Blokland

Tijdens de Grand Prix van Brazilië, reed Max Verstappen een van de beste races van zijn carrière. Ondanks een dramatisch verlopen kwalificatie, wist hij de race alsnog te winnen. Gianpiero Lambiase, zijn race-engineer, legt uit hoe hij de Nederlander met verschillende aanpakken tijdens een race kan helpen.

Goede relatie 

Lambiase en Verstappen werken al sinds de eerste race van Verstappen bij Red Bull samen en ze staan erom bekend dat ze een goede relatie hebben. Ze kunnen tijdens races hard tegen elkaar zijn, maar dat verwachten ze dan ook van elkaar. Bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van Hongarije hield Lambiase zich niet in tegen de Nederlander op de radio.

Maar Lambiase geeft ook aan dat zijn aanpak met de Nederlander van race tot race verandert en dat deze van moment op moment verandert.

"Het is iets waar je je van nature bewust van moet zijn wanneer je communiceert met een coureur die met meer dan 300 km/u rijdt in een zeer stressvolle omgeving," vertelde Lambiase aan Autosport. "Hoewel we een duo zijn, moet je beseffen dat de ingenieur op dat moment ondergeschikt moet zijn aan de coureur. Het heeft geen zin om de confrontatie aan te gaan of iets dergelijks, want dan beland je heel snel in een neerwaartse spiraal."

Lees ook

Na de dramatisch verlopen kwalificatie in Brazilië, koos Lambiase er ook voor om voor een voorzichtigere aanpak te gaan. Ze wilden niet vol strijden voor de overwinning, maar juist de schade die ze opliepen ten opzichte van Norris zo veel mogelijk beperken.

"Op dat moment was het voor ons echt een kwestie van schadebeperking. Natuurlijk zijn er altijd kansen met nat weer, en met Max in de auto is alles mogelijk."

"Hij maakte in het begin van de race erg snel vooruitgang. We konden zien dat de kloof met de leiders niet echt groeide. Sterker nog, hij begon er juist een stukje vanaf te snoepen, en ik wist dat hij de snelheid had, wat op dat moment positief was."

"Ik denk dat het echt neerkwam op het maken van de juiste beslissingen op het juiste moment, Max die de juiste dingen deed en de auto op het asfalt hield. Er was toen een cruciaal moment in de race, toen hij uiteindelijk op de intermediates buiten bleef terwijl de twee leiders naar binnen gingen voor een vers setje, wat hem trackpositie gaf."

"Zodra hij na de herstart achter Esteban zat, wist ik dat de overwinning binnen handbereik was. Dat was echt een bepalend moment in de strijd om het wereldkampioenschap."

Lambiase legt uit dat het hoofd koel houden en luisteren naar de feedback van Verstappen op de baan op dat moment het belangrijkste was.

"Ik hoop dat het niet als paniekerig overkwam. Gezien de omstandigheden op de baan leek het er niet op dat de intermediates echt aan het slijten waren, we hadden geen last van oververhitting. We hadden bewijs dat de banden nog in goede staat waren."

"Het ging er echt om ervoor te zorgen dat we gewoon konden blijven rijden en niet van de baan raakten. Dus de beslissing voor ons was, ik zou zeggen, vrij eenvoudig – een pitstop voor een vers setje intermediates was eigenlijk nooit een optie."

"We waren een beetje verrast toen de twee leiders hun trackpositie opgaven om dat wel te doen. Dus voor ons... ik zal niet zeggen dat het helemaal ontspannen was, maar we volgden gewoon onze processen en kwamen uiteindelijk als winnaar uit de strijd."

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen