Horner over bolide-experimenten tijdens GP Nederland: “Informatie gaan we vergelijken”

| door Lysanne van Mastbergen

De Grand Prix van Nederland was niet een favoriet voor het team van Red Bull Racing. Toch erkent teambaas Christian Horner dat de race een andere kant had, omdat er tijdens de GP van Nederland veel waardevolle lessen werden geleerd.

Experimenten in Zandvoort

Max Verstappen eindigde zijn thuisrace als tweede, terwijl zijn teamgenoot Sergio Perez zesde werd. Hiermee wist Lando Norris niet alleen zijn tweede overwinning in de Formule 1 te pakken, maar ook verkleinde de Brit zijn achterstand op Verstappen in het kampioenschap. In het constructeurskampioenschap is namelijk momenteel het verschil tussen McLaren en Red Bull Racing nog maar 30 punten. Al leek het erop dat het Oostenrijkse renstal in Zandvoort met een dubbele agenda reed, aangezien de twee coureurs met verschillende specificaties op de baan verschenen.

Lees ook

Tijdens de vrije trainingen experimenteerde Red Bull al om de bolide sneller, maar ook stabieler te maken, hierbij werden ook oude onderdelen gebruikt. Bij Sergio Perez was het duidelijk dat zijn bolide op bepaalde onderdelen terug zou gaan naar het pakket van de Grand Prix van China. Maar aan de andere kant reed Max Verstappen het weekend van zijn thuisrace met de vloer die zij aan het begin van het seizoen hadden.

Daarmee stond het weekend van de Grand Prix van Nederland in het teken van experimenteren, om de jacht op McLaren wederom te openen. Dat vertelde ook Christian Horner: “Ik denk dat het een voordeel is dat de beide auto's met verschillende specs hebben gereden. Het heeft ons heel wat waardevolle informatie opgeleverd, maar het is nu belangrijk dat we nu begrijpen wat er aan de hand is en dat we die gegevens gebruiken. Max is heel duidelijk is zijn feedback, waar volgens hem de problemen zitten en waar we moeten verbeteren", zei hij tegen onder andere RacingNews365.

Lees ook

De Brit sloot zijn verhaal af met een reflectie op het afgelopen weekend: "De feedback van de coureurs was dus erg positief, wat ze voelden tijdens het rijden met de verschillende setups. Hopelijk geeft het een echte richting voor de engineers. We hebben nu natuurlijk 72 ronden aan data, net als heel veel informatie over twee verschillende bandencompounds. We zullen die informatie met elkaar gaan vergelijken."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen