In de slotfase van de Grand Prix van Japan leek Oscar Piastri de snellere van de twee McLaren-coureurs en was hij misschien zelfs in staat om Max Verstappen aan te vallen, iets wat Lando Norris niet lukte. Hij verzocht dan ook over de boordradio of hij een poging moest doen. Hij kreeg echter geen gehoor en moest op zijn plaats blijven. Na de race legt Andrea Stella, teambaas van McLaren, uit waarom ze er niet voor kozen om hun coureurs om te wisselen.
Na de race vroeg Ted Kravitz van Sky Sports aan Andrea Stella of hij uit kon leggen waarom zijn team niet wou dat Oscar Piastri een poging kon wagen om Verstappen te achterhalen.
"Ik denk, zoals ik eerder al zei, dat het ongeveer acht tienden van een seconde kost om überhaupt in de positie te zijn om de auto voor je aan te vallen, omdat je dan in de slipstream zit, en zodra je binnen een seconde komt krijg je veel vuile lucht en daalt je performance. Dus ik vind het terecht dat Oscar die opmerking maakt en feedback geeft aan de pitmuur, maar ik denk dat het vandaag gewoon niet mogelijk was om in te halen."
Toch was het wel mogelijk voor Piastri om heel dicht in de buurt te komen van Lando Norris, maar ook daar heeft Stella een verklaring voor.
"Ja, hij kwam dicht bij Lando omdat Lando zijn banden aan het managen was en een poging deed richting Max – een beetje zo van: pushen en dan weer even terugvallen. Dus ik denk dat we een beetje voorzichtig moeten zijn met oordelen op basis van hoe het er aan de oppervlakte uitzag."
Zou Piastri inderdaad niet in staat geweest zijn om Verstappen in te halen? De Australiër zelf denkt van wel, maar hij kan de keuze van zijn team toch begrijpen. Hij weet, dat als hij de volgende keer voorrang wil krijgen, dat hij er maar voor moet zorgen dat hij ervoor zit.
"Er was niet veel, eerlijk gezegd. Voor mij voelde het alsof ik echt sterke snelheid had, en als ik de track position had gehad, had ik Max kunnen pakken. Maar ja, dat is wat er gebeurt als je achter hem (Norris) kwalificeert, helaas. Ik heb in ieder geval de vraag gesteld, en ik denk dat het antwoord daarop eerlijk was. Het was een goede race, en dat is hoe we willen racen."
Lees het artikel op de mobiele website