Het is weer tijd voor de Grand Prix van Monaco. Voor de liefhebbers van de historie van Formule 1 is dit een van de mooiste races van het jaar. Maar voor wie houdt van een race bomvol actie en inhaalmanoeuvres is het misschien niet de favoriet. Toch zijn er in Monaco veel te veel bijzondere momenten gebeurd om ze allemaal op te noemen. Hier doen we een poging om terug te blikken op een aantal van de meest historische momenten van de Grand Prix van Monaco.
In 2006 reed Kimi Räikkönen een sterke race. Tot een mechanisch probleem een brand veroorzaakte en hem dwong te stoppen. Hij had geen zin om terug te keren naar zijn pitbox. Daarom stapte The Iceman uit, en terwijl hij zijn racepak nog aan had en zijn helm nog op had, ging hij naar zijn jacht om de race vanaf daar, met een kleine alcoholische versnapering te volgen. Proost Kimi!
Normaal gesproken geven de coureurs 110% tijdens de kwalificatie in Monaco. Toch is een snelle ronde op millimeters van de muren niet de enige manier om pole te pakken. Je kan ook zorgen dat de rest simpelweg niet sneller kan. Dat is precies wat Michael Schumacher dacht in 2006. Hij "verloor controle over zijn auto" in Rascasse en eindigde in de muur. Dit om ervoor te zorgen dat niemand de tijd die hij had neergezet nog kon verslaan. Helaas voor Schumacher hadden de stewards hem door en ontving hij een fikse gridstraf.
Schumacher is niet de enige die dit trucje heeft uitgehaald. Ook Nico Rosberg deed dit in 2014. Hij maakte juist gebruik van de uitloopzone van Mirabeau. Hierdoor kon Lewis Hamilton zijn tijd niet verbeteren. Ondanks dat ook hier de vermoedens er waren dat het met opzet was, konden de stewards dat niet aantonen en mocht Rosberg zijn positie houden.
Het meest recente voorbeeld van iemand die bewust crasht tijdens de kwalificatie is Sergio Perez. In 2022 zette hij zijn Red Bull in de muur bij Portier om zijn positie voor Max Verstappen vast te houden. Ook bij Perez kon niet bewezen worden dat het bewust was, ondanks de speculatie.
In 2016 reed Daniel Ricciardo een geweldige Grand Prix van Monaco, maar door een pitstop waar de banden nog niet klaar stonden, verloor hij de race die hij verdiende te winnen. In 2018 kreeg hij de kans voor wraak. Hij zette zijn Red Bull weer op pole en was dominant tijdens de race. Maar na 28 ronden verloor hij 25% van zijn motorvermogen door een MGU-K-storing. Met slechts zes van de acht versnellingen en oververhitte remmen moest hij Sebastian Vettel 50 ronden lang achter zich houden. Dat lukte hem, een ware masterclass in verdedigen en een geweldige manier om revanche te nemen.
De bijzondere momenten in Monaco gaan niet altijd over het racen. In 2004 besloot Jaguar Racing om de Grand Prix van Monaco extra glans te geven. Ter promotie van de film Ocean's Twelve monteerden ze diamanten ter waarde van €250.000 op de neus van hun Formule 1-auto's. Een gewaagde zet, zo bleek, gezien de smalle straten van Monaco.
Op de eerste ronde verloor coureur Christian Klien de controle en crashte in de vangrails bij Mirabeau. Toen zijn auto werd teruggebracht naar de pitbox, was de diamant verdwenen. Of het nu een stunt was of een echte diefstal, het juweel is nooit teruggevonden.
Een andere historisch moment in de Grand Prix van Monaco moet nog plaats vinden. Vanaf dit jaar, is er in Monaco sprake van een verplichte twee-stop in de race. Om ervoor te zorgen dat er meer tactische variatie is, en daardoor ook meer actie op de baan, zullen alle coureurs minimaal twee keer een pitstop moeten maken. Gaat dit inderdaad voor een beter race zorgen in het Prinsdom? We gaan het dit weekend beleven.
Lees het artikel op de mobiele website