Voor de Grand Prix van Emilia-Romagna zette Oscar Piastri zijn McLaren op pole neer, terwijl Lando Norris zich op de vierde plaats had gekwalificeerd. Max Verstappen had zich sterk op de tweede plaats geclassificeerd, maar stond in zijn eentje tegen twee McLarens. Hier hadden de McLarens op tactisch gebied gebruik van kunnen maken, alleen dat gebeurde niet. Iets wat McLaren na de race kritiek oplevert.
Meteen bij de start was het Verstappen die Oscar Piastri inhaalde met een geweldige inhaalactie. Even later ging Lando Norris langs George Russell. Toen was het dus Verstappen op de eerste plaats, achtervolgd door de twee McLarens. Het gaf de McLarens de kans om met beide auto's iets anders te doen en zo Verstappen onder druk te zetten. Hier maakte ze echter niet goed gebruik van.
Later in de race was er een safetycar die potentie had om roet in het eten te gooien voor Verstappen. Het grote gat dat hij had opgebouwd werd hier namelijk door uitgewist. Hij had Oscar Piastri en Lando Norris weer pal achter zich. Hier had Piastri alleen niet meer de beschikking tot nieuwe banden, dus hij reed met gebruikte harde banden, met Norris op verse banden achter zich. Norris had dus de kans om Verstappen onder druk te zetten, maar deze kans kreeg hij niet van het team
Na de race was Jacques Villeneuve hier erg kritisch over richting McLaren, zo vertelt hij tegen Sky Sports. “Ze tonen zwakte. Eigenlijk tonen ze niet de kracht die Red Bull jaar na jaar laat zien. Het is alsof ze bang zijn om agressief voor het wereldkampioenschap te gaan, en bang zijn om tegen Piastri in te gaan. Het is echt heel vreemd."
Volgens Villeneuve verloor Piastri de race in de eerste bocht. "Piastri verprutste die eerste bocht. Hij werd verrast, zat te slapen. Hij had nooit als tweede uit die bocht mogen komen en daarna had hij ook niet het tempo, wat raar was. Norris had duidelijk meer snelheid."
Er was voor McLaren nog een kans om de race te winnen, maar ze gaven zichzelf die kans niet. "Bij de herstart wist McLaren dat het slechts een kwestie van ronden was voordat Norris Piastri zou inhalen met het bandenvoordeel, dat was overduidelijk. Het was 100 procent zeker dat hij er voorbij zou gaan, dus waarom hem drie ronden laten verliezen in plaats van hem meteen een kans te geven op Verstappen?”
Lees het artikel op de mobiele website