Volgens Zak Brown is McLaren helemaal gereed voor een protest van Red Bull rondom de claim dat het Britse team met water de banden onreglementair afkoelt.
Afgelopen jaar was er veel gedoe rondom een claim van Red Bull, want ze beschuldigden McLaren ervan dat ze hun banden doen afkoelen met water wat niet zou mogen volgens het reglement. Deze rel tussen de twee teams was een lange tijd rustig. Echter besloot Zak Brown deze ruzie weer te ontvlammen door tijdens FP1 in beeld te zijn met een waterfles waar opstond: "Tyre water"
Als Brown door de media gevraagd wordt of hij dit kan uitleggen, zegt hij dat dit niet ziet als een lolletje: "Dat was weliswaar een grapje, maar wel over een heel serieus onderwerp", begint hij.
"F1-teams hebben elkaar historisch gezien altijd al van van alles beschuldigd, maar recent zet één specifiek team die strategie méér in dan andere teams". Het is dus duidelijk op welk team Brown zicht richt met deze uitspraak. Hij daagt Red Bull dus uit om hun woorden na te komen.
"Ik denk dat er een juiste manier is om protest aan te tekenen tegen een team. Als je dit soort beschuldigingen zwart-op-wit moet zetten, met een uitleg over en hoe en wat en daar wat geld voor neer zou moeten leggen, maakt dat denk ik een einde aan dit soort valse nepbeschuldigingen die net echt sportief zijn en enkel ter afleiding dienen."
"En als iemand echt denkt dat er technisch gezien iets niet in de haak is, dan staat het je vrij dat protest in te dienen, maar zet daar dan ook geld op in, in plaats van het via achterkamertjes te spelen. Blijkt dan vervolgens dat je het mis hebt gehad, dan dient dat bedrag wel af te worden getrokken van de budgetcap. Ik denk dat we zo afscheid kunnen nemen van dit soort aantijgingen", benadrukt de McLaren CEO
Aan wat voor bedrag zit Brown dan te denken? "Het moet wel betekenis hebben. Het moet een bedrag zijn waarbij je jezelf de vraag stelt of je dat geld wilt steken in een protest of toch liever in de ontwikkeling van je auto. We zitten immers al tegen een budgetcap aan te werken en wij zelf zullen geen dollar uitgeven aan iets als we weten dat het onze eigen performance niet ten goede komt."
"Ik zou dan uitkomen op 25.000 dollar. Als ik moet kiezen of ik dat geld uitgaf aan iets wat anderen moet afleiden of aan de ontwikkeling van mijn eigen auto, kies ik steeds opnieuw weer voor mijn eigen auto. Het hoeft niet om honderdduizenden dollars te gaan, maar het moet wel betekenisvol genoeg zijn om tot de juiste overweging te komen."
Lees het artikel op de mobiele website