Max Verstappen is een coureur die dingen doet net zoals andere grootheden voor hem. Coureurs als Max Verstappen, Michael Schumacher en Ayrton Senna zijn niet alleen razendsnel achter het stuur. Ondertussen balanceren ze ook vaak op het randje van de regels en meestal vallen ze net de goede kant op. Maar deze keer ziet Martin Brundle dat Verstappen dat weer probeerde, maar dat hij tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië gegokt en verloren heeft.
In zijn Formule 1-column bij Sky Sports bespreekt Martin Brundle het controversiële moment in de eerste bocht van de eerste ronde tussen Max Verstappen en Oscar Piastri tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Als eerste vergelijkt hij de viervoudig wereldkampioen met de relatief onervaren Piastri.
"Je zult niet veel mensen in en rond de Formule 1 vinden die denken dat Max op dit moment niet de beste coureur op de grid is. Maar Oscar Piastri bij McLaren leert snel, en ondanks dat hij 163 race-starts achterloopt op Verstappen en 82 F1-races minder ervaring heeft dan Norris, heeft hij nu 10 procent van zijn 51 race-starts gewonnen en leidt hij het wereldkampioenschap. En hij zal alleen maar beter worden."
Vervolgens gaat hij in op hoe het incident plaats vond. "Piastri had een betere start dan Verstappen vanaf de tweede plek op de grid en kwam bij de apex van de eerste bocht gemakkelijk zij aan zij aan de binnenkant. De richtlijnen voor het racen waar de stewards zich dit jaar aan houden, zijn verfijnd: een coureur die een bocht ‘wint’ door voldoende naast zijn tegenstander te zitten, is niet langer verplicht om ruimte te laten aan de buitenkant."
"Het is aan de andere coureur om toe te geven en achter aan te sluiten. Deze regel is ingevoerd om te voorkomen dat de coureur aan de buitenkant simpelweg de rem loslaat – of zelfs versnelt – wijd uitkomt en dan claimt dat hij voor lag en geen ruimte had gekregen, waarmee hij de coureur aan de binnenkant gemakkelijk een straf kon laten incasseren. En precies dat probeerde Max zondagavond."
brundle ziet dat dit niet de eerste keer is dat Max zoiets probeert, maar het is wel een van de eerste keren dat hij er niet mee als winnaar uit de strijd komt. En volgens Brundle is dat deze keer terecht. "Niemand speelt zo goed met de reglementen als Max, maar dit keer heeft hij gegokt en verloren. Soms kun je incidenten vanuit verschillende hoeken bekijken, het scenario bediscussiëren en je eerste indrukken in twijfel trekken, maar in dit geval was het duidelijk: door vol gas over de uitloopstrook te gaan met relatief weinig stuurhoek, verschafte Max zichzelf op oneerlijke wijze een voordeel en de leiding in de race."
Lees het artikel op de mobiele website