Max Verstappen heeft laten doorschemeren dat zijn onmiskenbare talent ook in ‘high demand’ is bij teams die deelnemen aan de prestigieuze Le Mans 24-uursrace dit weekend.
Er is onderhand eigenlijk geen professioneel raceteam, ongeacht raceklasse, die niet Max Verstappen zou willen recruiten. Dat de regerend wereldkampioen van Red Bull Racing intussen door meerdere teams uit de WEC (World Endurance Championship) is benaderd, klinkt dan ook allesbehalve als een verrassing.
In 2008 reed Jos Verstappen in de Le Mans-serie in de Porsche RS Spyder. Samen met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn Sr. won hij op één na alle races in deze klasse en het kampioenschap. Jos Verstappen maakte in 2008 zijn debuut tijdens de 24 uur van Le Mans in de LMP2-klasse en won Le Mans met het team Van Merksteijn.
Daarna deed Jos mee namens Aston Martin Racing (2009) in de LMP1-klasse, waar hij de Aston Martin DBR1-2 bestuurde. Samen met teamgenoten Jan Charouz en Tomáš Enge eindigde hij als dertiende in het algemene klassement en als vierde in de LMP1-klasse.
In 2010 keerde Jos terug naar Le Mans met Aston Martin Racing AMR Eastern Europe en reed in de Aston Martin AMR-One met Charouz en Stefan Mücke. Helaas leidden mechanische problemen tot een Did Not Finish (DNF).
Jos' zijn laatste Le Mans-optreden was in 2011 met Hope Racing, waar hij de Oreca 01-Hybrid bestuurde met Charouz en Steve Zacchia. Opnieuw resulteerden technische problemen in een DNF.
Anders gezegd: er valt nog genoeg te halen voor Verstappen jr. in bij deze alom bekende langeafstandsrace. Maar ook Max weet dat het ook aankomt op veel factoren, factoren die evengoed niet volledig binnen zijn controle zijn. En dat wringt nog.
De Red Bull-coureur uitte zich eerder kritisch over de huidige BoP (Balance of Performance) regels. De balans in dat opzicht, waarbij beter presterende teams meer ballast meekrijgen, om de prestatieverschillen gelijk te trekken, is nog niet op orde in zijn optiek.
Coureurs die iets meer wegen dan hun concurrenten zijn daarnaast in het nadeel, omdat er op dat vlak juist weinig gelijkgetrokken wordt. Recent grapte de Red Bull-coureur bij een persconferentie dat hij maar al te graag met Visa Cash App RB-coureur Yuki Tsunoda zou deelnemen aan de Le Mans. De Japanner, bij verre de kleinste coureur op de F1-grid, is logischerwijs ook de meest lichte coureur. Volgens Verstappen zouden ze dan ‘vliegen’.
Back to topic: Verstappen lijkt inmiddels wat meer open te staan voor een deelname aan de Le Mans, meer dan voorheen, toen hij beweerde zoiets pas na zijn F1-loopbaan te overwegen: "Dat hangt volledig af van de voorbereiding, of het op een goede manier kan of niet. Dat is een beetje hetzelfde als wat ik normaal doe op de simulator. Ik had die simrace tijdens het Imola-weekend natuurlijk niet gereden als ik me er niet goed op had kunnen voorbereiden, maar dit keer kon ik dat wel en daarom was het mogelijk", meldde de Nederlander aan Autosport.
"Natuurlijk kun je Le Mans en Formule 1 niet in één weekend rijden, maar als het op een goede manier gecombineerd kan worden, dan denk ik dat het tijdens het F1-seizoen wel kan."
En aan interesse in zijn diensten alvast géén gebrek: "Sowieso word je benaderd door bepaalde mensen, maar het moet op het juiste moment en op de juiste manier komen. (Maar) ik wil ook geen overhaaste beslissing nemen", aldus de drievoudig WK.
De Le Mans vindt overigens al deze zaterdag plaats en start om 16:00 uur Nederlandse tijd, voor meer details over deze editie ben je hier aan het juiste adres.
Rectificatie: er stond in de eerdere versie van dit artikel dat Jos Verstappen geen successen behaald had in de Le Mans, maar dat is incorrect en is aangepast.
Om op de poll te stemmen, open het originele artikel hier.
Lees het artikel op de mobiele website