Max Verstappen reed naar één van zijn meest zwaarbevochten overwinningen in jaren op Circuit de Gilles Villeneuve. Winnen leek tot pas laat in de race verre van een zekerheid en al helemaal in relatie tot de op intermediates ontketende Lando Norris van McLaren.
Hoewel de Nederlander erkent dat de recente negatieve spiraal bij Red Bull daarmee enigszins doorbroken is, houdt hij de vinger op de knip wat betreft zijn team de hemel in prijzen.
Red Bull Racing kan weinig misstappen meer veroorloven in 2024
In een periode, waarin Red Bull de ene naar de andere tegenslag te verwerken had, blijft in ieder geval één pijler van de recente successen een stabiele factor. Verstappen gaf de critici stof tot nadenken tijdens (en na) de Canadese GP. Want voor het overgrote deel van de race compenseerde hij de gebreken van de auto in plaats van andersom, zoals sommigen nog soms onterecht denken.
De kanttekening? Dat je bij een verder verlies aan competitiviteit als team - en daarmee de potentie van de RB20 - uiteindelijk zoveel kunt compenseren als coureur. De zogenaamde marges waarover de titelverdediger in de afgelopen jaren beschikte met de superieure voorgangers van zijn huidige F1-bolide zijn daarmee flinterdun - hetgeen ook geldt voor de foutmarges evengoed.
Verstappen: 'Veel gaat goed, maar niet zelfde flow als vorig seizoen'
Verstappen neemt voorlopig het goede met het slechte en vertelt het volgende bij de persconferentie na de F1 Canadese Grand Prix: “De laatste paar races waren behoorlijk moeilijk. Maar niet alleen moeilijk, ook te veel problemen, het hele weekend door. We hebben dus een probleemlozer weekend nodig."
De regerend wereldkampioen verwacht - ondanks de fundamentele aard van de problemen - nog altijd oplossingen: "Zelfs in de race nu hebben we veel moeite met de kerbs en de hobbels. Er is dus zeker een gebied waar we aan kunnen werken en waar we de auto aanzienlijk kunnen verbeteren als we dat onder controle krijgen."
"Ik denk dat we allemaal erg gefocust zijn. We doen nog steeds veel dingen goed. Maar om wat voor reden dan ook zitten we niet in dezelfde flow als vorig jaar, toen alles op de meeste plaatsen heel goed leek te gaan, zonder betrouwbaarheidsproblemen. Om wat voor reden dan ook is het dit jaar allemaal wat moeilijker", vervolgde Verstappen.
"Sommige dingen zijn ook een beetje moeilijk uit te leggen. Soms voelt het alsof je een beetje in een spiraal zit en het kost misschien wat tijd om daar weer uit te komen. We zitten er zeker bovenop. Natuurlijk zijn er altijd dingen die beter kunnen. Maar we komen deze week uit en zullen alles opnieuw analyseren en proberen te verbeteren."
McLaren heeft momenteel sterkste rijdersduo - Helmut Marko
Dr. Helmut Marko ziet intussen één team in ieder geval qua rijdersbezetting de grootste dreiging vormen bij het verdedigen van de constructeurstitel. McLaren heeft met Lando Norris en Oscar Piastri het sterkste duo volgens de Oostenrijkse teamadviseur: "Ze zijn allebei jong, gefocust en hongerig. Op dit moment kunnen ze goed met elkaar opschieten en werken ze goed samen. Op een dag zullen ze strijden om de kampioenstitel, zowel bij de coureurs als bij de constructeurs,” vertelde Marko aan Le Journal.
Marko heeft tenslotte grootse verwachtingen wat de 23-jarige Piastri betreft: "We hebben nog maar net het begin gezien. Hij heeft een mooie toekomst voor zich."
0 reacties