Na de Grand Prix van Australië maakte de FIA bekend dat er strengere regels ingevoerd zullen worden voor de achtervleugels van de bolides. Red Bull Racing zou echter tijdens de wintertest in Bahrein al contact hebben opgenomen met de autosportbond over dit onderdeel.
Flexibele vleugels zijn al meer dan een jaar een hot topic in de Formule 1. De FIA verscherpte de regels afgelopen winter en maakte na de Grand Prix van Australië bekend dat er strengere controles op achtervleugels zouden komen. De recente aanpassingen zouden namelijk niet voldoende zijn om het fenomeen van mini-DRS te voorkomen. Bij hoge snelheid buigt de achtervleugel door, waardoor een kleine opening ontstaat die de topsnelheid verhoogt.
De nieuwe aanpassing heeft invloed op de maximale grootte van de opening in de achtervleugel. De limiet wordt verlaagd van 2 millimeter naar 0,5 millimeter bij een belasting van 75 kilogram, met in China een tolerantie van 0,25 millimeter vanwege de snelle wijziging. In Japan geldt geen tolerantie meer en mag de opening van de achtervleugel maximaal 0,5 millimeter zijn.
Alle teams hadden tijdens de race in Melbourne een achtervleugel die voldeed aan de nieuwe regels, maar de striktere controles zullen ervoor zorgen dat de teams nog meer aandacht moeten besteden aan de naleving van de voorschriften. Het is nog afwachten of de aanpassingen daadwerkelijk het gewenste effect zullen hebben op het fenomeen van flexibele vleugels.
Auto, Motor und Sport bericht dat Red Bull Racing tijdens de wintertest in Bahrein al bij de FIA heeft aangekaart dat er mogelijk nog steeds een controversieel model van de achtervleugel werd gebruikt door teams zoals McLaren, Ferrari, Alpine en Haas. Het team van Max Verstappen zou vermoeden hebben dat deze teams een vleugel gebruikten die de grenzen van de regels opzocht.
De vraag die nu speelt, is of de nieuwe regelwijzigingen daadwerkelijk zullen leiden tot verschuivingen in de krachtsverhoudingen binnen de Formule 1. McLaren maakte in de Grand Prix van Australië namelijk een sterke indruk door de race te domineren en met Lando Norris de overwinning te behalen. De komende races zullen waarschijnlijk meer duidelijkheid geven over de impact van de aanpassingen op de prestaties van de teams en of de strijd om de titel hierdoor spannender wordt. Het lijkt erop dat we dit seizoen nog veel kunnen verwachten.
Lees het artikel op de mobiele website