Vorige winter verloor hij de concurrentiestrijd van Liam Lawson en zou hij voor het vijfde seizoen op rij in actie komen voor het zusterteam van Red Bull. Nu, twee races later, wordt Lawson vervangen en mag Yuki Tsunoda wel in de Red Bull stappen. Het was een bijzondere route voor de Japanner.
Al sinds 2016 wordt Tsunoda gesteund door Honda. Vanaf 2019 is hij onderdeel van het Red Bull Junior Team. Dat is ook het jaar dat Honda begon met het produceren van de motoren voor Red Bull Racing. Twee jaar later mocht hij voor het eerst opdraven in Formule 1 voor Alpha Tauri (nu Racing Bulls). Op dit moment is Tsunoda bezig met zijn vijfde seizoen in de Formule 1. En tot afgelopen race in China deed hij dat bij Racing Bulls.
In de winterstop leek het best een mogelijkheid te zijn dat Tsunoda zijn laatste seizoen in de Formule 1 tegemoet ging. Red Bull maakte duidelijk dat Racing Bulls een opleidingsteam is en ze wisten niet of het wel zin had om iemand zo lang in het team te houden waardoor de doorstroming van talent tegen werd gehouden.
Het leek daarom goed mogelijk dat 2025 het laatste jaar was van Yuki Tsunoda binnen de Red Bull familie. De zoektocht naar een stoeltje ergens anders zou lastig worden. De enige echt logische optie leek om mee te gaan met Honda naar Aston Martin. Die hadden dan wel afscheid moeten nemen van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, of van zoon van de baas, Lance Stroll. Dit leek onwaarschijnlijk, dus was het zomaar mogelijk dat de Formule 1-carrière van Tsunoda tot zijn einde zou komen. Maar nu krijgt Yuki dus de promotie naar Red Bull.
In de vier voorgaande jaren dat Yuki Tsunoda bij Racing Bulls reed werd hij door Red Bull nooit echt als een serieuze optie gezien. In zijn eerste paar jaren moest hij onder doen voor Pierre Gasly, maar sindsdien is hij stilletjes bezig met wat Verstappen bij Red Bull aan het doen is: teamgenoten vernietigen.
Eerst was het Nyck de Vries die zich niet kon redden naast Tsunoda en al snel ontslagen werd. Toen keerde Ricciardo terug en ook zijn prestaties waren beduidend minder dan Tsunoda en mocht niet lang aanblijven. Als laatste was het Liam Lawson die instapte naast Tsunoda. Hij deed het beter dan zijn voorgangers en goed genoeg om uiteindelijk de voorkeur te krijgen boven Tsunoda. Maar dit had meer te maken met de potentie die Red Bull in hem zag. Zijn resultaten waren namelijk minder dan die van Tsunoda.
Een van de redenen waarom Tsunoda lang niet serieus werd genomen door het team, zijn zijn uitbarstingen over de radio. Hij ontplofte regelmatig naar zijn team, iets wat ze bij Red Bull niet konden waarderen. In 2022 is hij gaan samenwerken met een psycholoog om dit te verminderen en dit lijkt effect gehad te hebben. Tegenwoordig is hij veel rustiger over de radio.
Even leek er nog een kans voor Tsunoda. Hij kreeg van Red Bull de kans om zich te laten zien in een Red Bull tijdens de tests na het seizoen in Abu Dhabi. Het was de eerste keer dat Tsunoda achter het stuur van een Red Bull plaats mocht nemen. Ondanks zijn goede prestaties leek deze test meer voor de vorm te zijn dan het echt serieus geven van een kans.
Voor Lawson werd het uiteindelijk geen succes bij Red Bull. Na twee dramatisch verlopen raceweekenden wordt hij teruggezet naar Racing Bulls en is het eindelijk tijd voor Tsunoda bij Red Bull. Tsunoda, die een erg sterk seizoen reed in 2024 en nog sterker begon aan 2025, lijkt klaar voor deze gigantische uitdaging.
Kan hij de coureur worden die net als Verstappen de Red Bull weet te temmen? We gaan het als eerste zien tijdens de thuisrace van Tsunoda in Japan.
Lees het artikel op de mobiele website