In de afgelopen weken zijn de discussies achter de schermen in de Formule 1 gaande geweest over de legaliteit van bepaalde voorvleugelontwerpen die worden gebruikt door de topteams. Met name Red Bull zou zich hier kritisch over hebben uitgesproken. Zo heeft Michael Schmidt, Formule 1-correspondent namens het gerenommeerde Auto Motor und Sport bevestigd.
Red Bull, voorheen dominant, is bezorgd, omdat concurrenten, zoals Ferrari, McLaren en Mercedes daarmee de prestatiekloof aanzienlijk hebben gedicht.
In de Formule 1 worden de regels rondom de flexibiliteit van de voorvleugels streng gecontroleerd om eerlijke competitie te garanderen en de veiligheidsnormen te handhaven.
Volgens de reglementen van de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) zijn al te flexibele voorvleugels om een aantal belangrijke redenen niet toegestaan:
Aerodynamische stabiliteit: Willen voorkomen van oneerlijke voordelen door te zorgen voor consistente aerodynamische prestaties en het minimaliseren van dynamische veranderingen die downforce en luchtweerstand kunnen beïnvloeden.
Naleving van regelgeving: Ervoor zorgen dat teams zich houden aan specifieke doorbuigingslimieten. Artikel 3.8.1 van het 2024 Technisch Reglement schrijft voor dat de carrosserie stijf en onbeweeglijk moet blijven ten opzichte van het geveerde deel van de auto.
Veiligheidsoverwegingen: Het willen verminderen van risico’s in verband met structurele storingen die het gevolg zouden kunnen zijn van vleugeltrillingen of fladderen bij hoge snelheden.
Inspectie en testen: Vleugels worden onderworpen aan FIA-doorbuigingstesten om er zeker van te zijn dat ze de toegestane doorbuigingslimieten niet overschrijden, waardoor de aerodynamische eigenschappen uniform blijven.
Fair play en kostenbeheersing: Het beperken van technische wapenwedlopen tussen teams om eerlijke competitie te bevorderen en kosten te beperken van complexe aerodynamische innovaties.
Maar, zoals menig fan weet, zullen teams in Formule 1 er altijd naar streven om zoveel mogelijk performance te extraheren binnen de (beknopte) bovengenoemde kaders. Of beter gezegd: de mazen benutten die zij weten te vinden door tussen de regels te lezen. Het testen van zulke ‘flexibele’ elementen blijft daarnaast in de praktijk een lastige opgave voor de FIA.
De controverse rondom de flexibele voorvleugels wakkerde recentelijk aan toen Mercedes hun nieuwe vleugel debuteerde op de auto van George Russell in Monaco, gevolgd door de auto van Lewis Hamilton in Montreal, waar Mercedes sterke prestaties liet zien.
De technische baas van Mercedes, James Allison, erkende de verbeteringen: "Het gaf meer prestaties, was makkelijker te besturen, gaf een goede balans en maakte de auto tot een vriend voor de coureur in plaats van dat ze ermee moesten vechten. Dat was een probleem voor ons aan het begin van het seizoen."
Schmidt onthult dat er achter de schermen druk gediscussieerd wordt en benadrukt het potentiële keerpunt in het kampioenschap in relatie tot de laatste ontwikkelingen op vlak van de voorvleugels: "De voorvleugel speelt nu echt een grote rol, moet ik zeggen. Sinds Imola zijn er in de paddock behoorlijk verhitte discussies geweest over de voorvleugels. Red Bull beweert dat met name de vleugel van McLaren veel te veel buigt. Ook Ferrari. En nu Mercedes zouden een soortgelijke benadering hanteren met het buigen."
Lees het artikel op de mobiele website